Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-12, 18:18
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Fysimera Visa inlägg
Vad får Grekland till sin återuppbyggnad för att kunna komma i balans av dessa pengar.
Detta är en fråga som jag ej har hittat ett svar på.
Räddningspaketet i sig kan inte skapa balans. Att få intäkter och utgifter i statsfinanserna att gå ihop är Greklands eget ansvar, därav den sk trojkans krav på landet för att överhuvudtaget betala ut pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Fysimera Visa inlägg
Är det någon som vet hur mycket av dessa nya 130 miljader € som kommer att stanna i Grekland för sjukhus, medeciner, satsningar på nya ideer, starta egetstöd,mm.mm.
När man läser lite varstans så får jag en känsla av att merparten av pengarna skall betalas till utlänska företag/banker samt för krigsmateriel..
Ett av trojkans krav är att Grekland ska nå en uppgörelse med privata långivare (banker, finansinstitut) att stora delar av sådana krediter ska skrivas av. Man vill alltså begränsa just detta, att alltför stora delar av stödpaketet måste användas till avbetalningar/räntor (tvärtemot andra oseriösa svar på denna fråga).

Vad pengarna ska användas till? Jo att vinna tid, att få landet att fortsätta fungera. Utan stödpaketet är statskassan tom om ca 4veckor och all statsfinansierad verksamhet stannar. Med stödpaket kan man fortsätta med det som en stat normalt gör; betala löner till sina anställda, social verksamhet, krigsmaterial om man är så idiotisk att man beslutar om det och tyvärr även räntebetalningar och amorteringar.

Det här var lite förenklat men jag tycker det behövs lite sans och balans i en tråd där huvudspåret på slutet blivit att Merkel står för allt ont.