Sv: Grekiska krisen
Jag känner mig sorgsen när jag läser om greker som bara vill skylla ifrån sig och inte göra något åt saken. Visst förstår man att Grekland har en svår och tung period på gång och att mycket av det beror på deras likaså svåra och tunga historia. Men Grekland är inte det enda landet i världen som har levt med hårda tider. Då hjälper det bara att gå vidare och inte koncentrera sitt hat mot Tyskland och EU.
Framför allt borde grekerna skuffa sin berömda stolthet åt sidan ett tag och skaffa fram lite ödmjukhet i stället. Nu har de chansen att rätta till saker i landet. Det kommer att ta en lång tid och desto mera de protesterar och inte sätter i gång arbetet att förnya landet, desto längre kommer det att ta.
Har länge haft den känslan att oavsett vad EU hade gjort, gått in på det nuvarande systemet men stödpaket eller inte, så skulle grekerna ha skyllt på EU i alla fall. Nu har man "hjälpt" fel och hade man inte hjälpt så skulle de ha sagt att det är grymt av EU att inte hjälpa ett land i kris.
Ja, hur ska man kunna hjälpa på ett korrekt sätt i denna situation?
Hoppas i alla fall att Grekland skall kunna skaffa fram positiva krafter för att gå vidare, det är nog de själv som skall bestämma åt vilket håll de vill gå.
/ Anne
|