Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-05, 13:25
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
När det gäller Greklands EU-medlemskap; glöm inte att Grekland genom åren varit och är den största nettobidragstagaren (kanske i konkurrens med Portugal och Irland). Detta handlar alltså inte om stödlån och dylikt utan rena bidrag. Om det skulle gå så illa att Grekland måste släppa euron vore det fullständig katastrof om landet dessutom ställs utanför EU-samarbetet med övriga Europa.

Avseende euron så kan det vara så att ni har rätt i att enda utvägen till slut blir att landet ställer in betalningarna och inför egen valuta. Men det handlar om pest eller kolera, inte att det skulle vara bra för den vanlige greken.
Betänk vad som händer när:
-Landet ställt in betalningarna och inte längre får några lån alls till vettiga villkor.
-De nödlån som nu diskuteras inte betalas ut och de sociala skyddsnäten helt havererar i brist på pengar.
-Utlandshandel och betalning av utlandslån ska ske med en lågvärderad "ny-drachmer"
Ett av de klokaste inläggen i denna tråd.

En sak jag reagerar på är gnället och indignationen över att långivarna ställer krav på Grekland. Om jag personligen vill låna pengar ställer banken krav på mig att t.ex. betala räntor i tid. Och för att kunna göra det måste jag ha högre intäkter än utgifter. Varför skulle det vara annorlunda för att det är ett land som lånar?

/kimmen