Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
Ærlig talt, ....har aldri blitt trakassert, og det er ingen grunn som helst til å føle seg utrygg der. Når det er demonstrasjoner på Syntagma kan man holde seg vekke derfra, bortsett fra det er Athen som den alltid har vært, bare litt fattigere.

|
Instämmer med Admirala. Visst var det många fler tiggare nu än förr i Aten och det var många äldre som gick och letade i soptunnorna, (efter pantflaskor kanske?) ,men STÄMNINGEN var lika mysig och inte en sekund kände man sig ovälkommen eller otrygg den dagen vi var i Aten i julas. Inte heller i Pireus fanns minsta lilla gnutta känsla av otrygghet. Men som svensk är man ju enbart positivt "belastad" som turist.
Däremot så blev vi så ledsna å grekernas vägnar över hur utvecklingen är nu och ledsna över hur förfallet och förstört det är på många platser. Även ledsna över hur många affärer, tavernor mm som stängt. Aten kändes "vemodigt". Då jag just nu läser massor av litteratur om grekernas 1900-talshistoria så får jag mycket större förståelse för detta kämpande folk. Jag kan faktiskt förstå att EU-inträdet innebar överkonsumtion och en tacksamhet över att få låna pengar utan lånetak för hur eländigt har en stor del av befolkningen inte haft innan? Sen saknas givetvis förståelsen över allvaret hos många greker nu men misstron till politikerna förstår jag till fullo!
Lissi