Ämne: All inclusive
Visa ett inlägg
Gammal 2012-01-27, 23:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: All inclusive

Det är nog bara du själv Nimbus som kan ge ett bra svar på din fråga. Det beror helt enkelt på vad du prioriterar och tycker är viktigt med din resa. Ett antal för- och/eller nack-delar med All-Inclusive som jag kan se är:

- Lättare att ha koll på kostnaderna. Man har det mesta betalt redan när man reser hemifrån. Tillkommer lite driks och ett och annat som kanske inte är inkluderat (vilket oftas inte är så mycket). Det mesta av de dagliga småutgifterna (läsk, glass, öl, vin, mellanmål o s v) ingår, och de kan för många bli ganska mycket pengar under en semester.

- Kan vara en fördel om man är många i ressällskapet, kanske både vuxna och barn, och därigenom får betydligt lättare att hålla samman gänget även om man har lite olika matvanor och mattider. Slipper en del sjafs om var och när man ska äta som ibland uppstår när man är många.

- Bekvämare om man har lite fysiska begränsningar och därför har svårt med att förflytta sig till stränder, tavernor mm. Och självklart också bra för den som av andra orsaker bara vill har det bekvämt och sola, bada, äta, dricka, läsa och slappa, och som inte är intresserad av att utforska omgivningarna.

- En bra möjlighet för dem som är språkligt mycket begränsade att trots det kunna resa utomlands och slippa känna oro för alla svårigheter som man kan tänkas möta pga att man inte kan göra sig förstådd.

- Också ett bra alternativ för dem som känner tveksamheter inför främmande mat. På AI är det ofta buffemåltider som är lite anpassade för att passa utländska turister, men ofta finns också en hel del nationella inslag som gör att också den tveksamme kan frestas att prova en del som man annars inte skulle beställa in på vanlig taverna.

- En nackdel kan vara att man av naturliga skäl blir väldigt begränsad i sin upplevelse. Allt är ju redan betalt på AI-hotellet så det blir ju inte lika självklart och ofta som man äter måltider eller gör annat utanför hotellet. Men visst kan man ju ta en och annan måltid "på byn" även om man har AI, inte minst om man hittat ett riktigt prisvärt AI.

- En annan nackdel med AI är att man inte upplever samma atmosvär från landet som man besöker som när man har vanligt boende och rör sig mera ute i samhället. AI-anläggningarna har ju stora likheter med varann oavsett vilket land de ligger i.

Jag tror att många med mig är sådana att det varierar vad man vid varje tillfälle föredrar, AI/vanligt boende, storstad/landet, utforska/sol-o-bad, solsängar/direkt på stranden, resalätt(endast handbagage)/fullt bagage, resväska/rygga o s v.

Själv skulle jag ha väldigt svårt för att välja AI just vid våra Greklandsresor. Främst pga att vi älskar att äta ute på de grekiska tavernorna, och framför allt då de grekiska smårätterna (meze). Skulle känna mig ganska knäckt av att resa hem efter greklandsbesök och enbart ha ätit på AI.

Däremot passar det oss alldeles utmärkt att då och då uppleva en "slappar-resa" i Spanien eller Turkiet på ett AI och bara äta, dricka, sola, bada, läsa och ha det gott en stund. Och som sagt, för sällskap med små barn kan det ibland passa jättebra. För ett par år sedan åkte vi med barn och barnbarn (10 pers) på en veckas AI i Turkiet. Ungarna stortrivdes och hade kul och därmed var också vi vuxna glada och tyckte det vara kul att vara tillsammans.

Långt inlägg på din fråga utan att ge ett rakt svar. Men kanske bidrag till att du kan svara själv.

Så även om man är Greklands-älskare så kan man väl ibland svära lite i kyrkan. Själv åker jag inom kort till Fuerteventura och avslutar därför det här inlägget med att svära tre gånger vad gäller just den resan:
- All Inclusive
- Solsängar
- Resväska och full packning
(men också ett par dagar med hyrbil runt på ön)

Oj!!!!!!!!!!!
Masse
Svara med citat