Citat:
Ursprungligen postat av emmaa
Jag och min pojkvän tittar på sommarresor 2012 och har hittat billigt i Kastelli. Någon som har varit där och kan skriva några rader?
|
Vi brukar åka ett par dagar varje sommar till Kissamos, dels för att det är lätt att hitta hotellrum mitt i semestern, dels pga att de har de bästa Mezedes- rätterna vi ätit på den otroligt charmiga tavernan Sunset:
Att sitta där i solnedgången vid havet är obeskrivligt och att ägarna/serveringspersonalen är sedvanligt vänliga blir grädden på moset.
Tavernan ligger sist, västerut 50m efter man passerat serveringarna vid strandpromenaden.
Priserna på restauranger/barer vid strandpromenaden är ibland högre än i Sverige, men en eftersläckare på kvällen för att titta på folk rekommenderas.
Som ung resenär och eventuellt förstagångsbesökare på Kreta skulle jag inte välja Kissamos, om man inte som vi helst slipper turisthorderna. Stället är för turister mest en övernattningsort, eller om man hyr bil, en utmärkt knutpunkt för utflykter till Chania, Falasserna, Gramvousa, Elafonisi, Palaiochora mm.
Längsta stranden är glest besökt, men stenig och så gott som utan solstolar.
Jag håller inte riktigt med förslaget att åka till Palaiochora i juni-augusti om ert krav är att slippa trängsel. När vi var där för 3 år sedan i juli var det så trångt det kan bli, men i kristider kanske det ändrats. Någon annan Kalimeramedlem kan nog berätta om t.ex. Georgioupoli är lugnt under sommarmånaderna. Själv rekommenderar jag som vanligt att åka med Ving till Makrigialos på sydöstra sidan och dagtid promenera bort från deras stora hotellkomplex till närliggande långa sandstand vid fiskehamnen.