Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2012-01-03, 23:33
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Första öluffen med barn 5 och 8 år

Mycket hänger på hur ni är vana att resa. Ska det vara väldigt bekvämt?Ska det vara lite äventyr? Livlig ö? Lugn och ro?
Jag tolkar det som att ni ska hoppa runt på några öar (=ö-luffa)
Jag for på min första ö-luff ensam med två barn. Då flög vi till Aten. Det har jag fortsatt med sedan dess. Aten är en bra utgångspunkt för t ex Cykladerna, där kan ni hitta alla sorters öar så ni kan få en fin mix. (t ex Koufonissi-Amorgos-Naxos är en barnvänlig rutt)
Buss till Pireus och båt ut till öarna är ett lagom äventyr som kan uppskattas av barnen.
Bekvämare alternativ är att köpa flygstol direkt ut till någon ö med något charterbolag och utgå därifrån (t ex Santorini). Flyget dyrare men billigare båtbudget. Altenativt flyg Aten och byt till inrikesflyg vilket bör bokas i god tid för plats och bra pris. Norwegian och Ryanair flyger även till ngr öar.
Första gången övernattade jag i Aten på hemvägen. Numer undviker jag detta. Men många andra tycker det är ett trevligt alternativ.
Jag har aldrig bokat rum hemifrån, vid två tillfällen har det hållit på att straffa sig men det har alltid löst sig. Eftersom ni reser under högsäsong (börjar 1/7) så kan det vara bra att läsa in sig hur tillgången på rum är på de specifika öarna. Det är betydligt dyrare att boka hemifrån, samt att ni låser er.
Ni har trevligt planerande framför er. Botanisera bland öarna här på Kalimera, och här på forumet kommer ni hitta många nyttiga trådar.
Lycka till! / Anders
Svara med citat