Visa ett inlägg
Gammal 2011-12-16, 15:13
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Greklandssvenskar och svensk julmat.

Nu är det bråda dagar i svenska kök, julmaten ska förberedas och klappar fixas. Även vi som bor i Grekland blir lite sugna när vi tänker på de traditionellt svenska läckerheterna, alla har sina egna favoriter. Problemet här i Grekland kan vara att få fatt på passande ingredienser.

Jag kan ex. INTE tänka mig en svensk jultallrik utan köttbullar, prinskorv, hemlagad senap och rödbetssallad, sill med majonäsfyllda ägg och helst en enorm portion Janssons Frestelse. Ifjol lyckade jag tillverka min egen rödbetssallad med hjälp av Lidls rödbets- och gurkinläggningar. Mycket lyckad!
I år har jag genom Wardakis hittat en rysk butik som säljer 25% ättika, så nu kan jag lägga in mina egna rödbetor i fortsättningen. Tack vare Arne&Yannis har jag alltid en burk hemlagad sötstark senap i kylen, men idag slog tarmarna knut på sig i begär efter Janssons, något jag inte ätit på fyra år, och vad gör man då? Jag stegade ner till fiskmånglaren för ett halvt kilo sardiner, lyckade med bedriften att rensa dem och håller nu för första gången i mitt liv på att marinera min egen anjovis. Jag tror årets Janssons kommer bli den godaste jag någonsin ätit

Vad pysslar ni övriga Greklandssvenskar med för speciellt inför julen? Hur löser ni bristen på svenska råvaror och "julkryddor"?

//Kikh, som önskar att tomten ger henne en matberedare lämplig för korvstoppning och leverpastejssmet...
Svara med citat