Sv: Grekland lägger om rodret!
Hej, ni får ursäkta mig men luften gick ur mig lite grand!
Voteringen gick ju som väntat 255/38 ja/nej och Papademos har fått fullt förtroende. Han avslutade med att säga att landet måste nu under en kort tid göra det som inte gjorts under en period på flera år.
Men vad händer nu? Jag får en känsla av att ett stort vacum inträtt i denna trojka.
Laos ledare Yioannis verkar inte bry sig om det blir val i februari utan han vill bara att Grekland ska segla igenom denna kris med lite värdighet i behåll. På den punkten stöder jag honom. Men det finns ett spöke här och det är den förra juntatillhörigheten för partiet och stödet det innebar. Ett lik i garderoben? Ja, och det är vid sådana här tillfällen liken dammas av och dras fram i ljuset igen. Allt för att sänka den politiska trovärdigheten.
I Pasok:s läger är det locket på och Papandreou går på som om han fortfarande vore premiärminister, åtminstone i omvärlden ögon. Han har haft telefonkontakt med b.l.a Obama, Netanyahu och turkiets premiärminister. Jag ställer mig bara undrande till om alla kontakter som man tidigare har haft måste avslutas och upphöra med rollen som statsövuhuvud?
Det enda som sipprar ut från maktens korridorer är att det bildas grupperingar om vissa saker, vem som ska få sköta vad mot att den andre får sköta det! Politiskt rävspel i vanlig ordning.
Det nyttigaste som Venizelos sagt var att snart börjar åtalen mot skatteflyktingarna efter en hemlig lista som kommer att göra befolkninge stum... Undrar just om Grekson orkar höja på ögonbrynen inför detta.
Antonis Samaras med "sitt" ND verkar fortfarande ha som sitt enda och primära mål: Nyval i februari där de kan riva upp alla beslut som redan är tagna och på ett populistiskt sätt återställa ordningen.
- Eller var det kaos?
Jag kan inte förstå hur han tänker när han vill dra klockan 2 år tillbaka! Skulden lär inte minska och skatterna lär inte öka om vi ska återgå till det gamla.
En gammal valslogan löd: Karamanlis eller stridsvagnar!
- Vad månne den nya bli?
Samaras eller ättestupan!
ND vann valet 2007 och skulle föra Grekland till nya höjder. Två år senare kastar man i handduken med orden: Landet förstår inte sitt eget bästa! En härlig lilagrön röra där alla verkade arbeta på att få sitt på det torra. Till slut tog pengarna slut och då står vi där vi står idag.
Nyval 2009 och en ny syndabock skapad som ND kan kasta all skit på. Kanske en liten déjà vu på svensk politik om jag inte minns helt fel.
Det här var knepigt att sammanställa och mycket letande. Nu får vi se vad dagen har att erbjuda. Papademos ska träffa vissa höjdare i EU under dagen och avlägga rapport. Enligt elaka tungor så ska bankdirektören avlägga rapport inför styrelsen.
//Uffe
|