Visa ett inlägg
Gammal 2011-11-13, 10:04
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Höstdagar i Rom

Tack för fina tips, Birgitta.
Vi "upptäckte" Rom ganska sent i våra liv, det var i april/maj 2008. På den resan gick och gick och gick vi i Rom, precis som vi har gått och gått i Aten. Slant i Trevi-fontänen blev det självklart och nu blir det vår 5:e resa till Rom, vi hoppas vi kommer iväg, det är inte alltid det lyckas när vi planerat en resa.
Jag har en kusin som bor ett par timmars körning utanför Rom, uppe i bergen, det har varit fantastisk med ett par besök där också, men det som gläder mig allra mest, det är den resan vi hade möjlighet att göra till Rom (och bergen) tillsammans med vår äldsta dotter som nu bor i Australien, det är mitt allra bästa minne från Rom!
När vi är i Rom bor vi centralt strax intill Piazza Navona, dvs. att vi går till allt, Peterskyrkan, Piazza Campo dei Fiori, Trastevere, judiska kvarteret och vidare till Forum Romanum och Colosseum, och naturligtvis spanska trappan, Pantheon, Trevi-fontänen osv. Läget prioriterar vi mycket högt.

Aten har vi verkligen också älskat att besöka många gånger i lågsäsongen, 17-18 besök har det faktiskt blivit och vi är enormt tacksamma för alla de resorna. Men Aten är inte det samma för oss idag, vi känner oss nöjda och glada för de många härliga upplevelser och minnen vi har från Aten, idag skulle vi inte orka gå lika mycket som vi har gjort i Aten (maken behöver en ny höft först i alla fall) och de mycket sena nätter på konserter i Aten, som vi verkligen har uppskattat, de ligger lite väl sent idag. När Parios först kommer på scenen kl. 02, ja då vill vi helst ligga och sova gott nuförtiden, men det är klart, man kan nog hitta musik tidigare än när Parios gitter göra entré. Men även om Aten har förändrats så kan man längta dit också, visst.
Svara med citat