Jag har kanske satt på mig "Rosa glasögon", eller så är jag kanske naiv.
Nu har jag i alla fall bokat sommarens Greklandssemester. En månad som vanligt i den Grekiska ö-värden (dit med Air Berlin,oj, oj, oj,)
Första semestern i Grekland var jag på Kreta 1979 (då var jag 19 år). Jag började att båtluffa sommaren 1981. De senast tio åren har jag och min man spenderat semestern i den Grekiska ö-världen.
Jag är naturligtvis medveten om situationen i Grekland och försöker hänga med så gott det går. Jag har förstås också oroat mig över hur det blir till sommaren och vad det kan få för konsekvenser för mig.
Det blir säkert mer jobbigt på alla sätt och vis, för mina Grekiska vänner i Grekland framöver.
Vems fel och syndabockar, är tankar som jag inte upplever särskilt konstruktiva. Jag tycker däremot att det är helt OK att ha olika åsikter. När jag följt Kalimeras forum har jag oroats över alla som avvaktar, eller väljer annat resmål. Jag respekterar allas val.
Hur kan man gå vidare?
När jag undrade om vi skulle våga resa till Grekland i sommar, har jag funderat kring;
Vad är det värsta som kan hända mig?
- att flygbolaget går i konkurs? (jag har blivit drabbad tidigare, men fått ersättning via banken)
- att restauranger och pensionat har lagt ner på grund av krisen?
- att priser på det mesta har gått upp?
- att färjetrafiken är mer begränsad?
- strejker? (har blivit drabbad förr, men eftersom vi vanligtvis har lång semester, har det bara stört mig lite)
Vad finns på plus sidan?
- Mina Grekiska vänner!
- Alla fantastiska och olika öar!
- De härliga stränderna!
- Att vara turist, men ändå få dela en del av vardagslivet!
- Maten
m.m.
Jag tror inte att det hjälper Grekland om vi låter bli att åka dit.

Lena