Sv: Utflyktsmål - Hur Det Blev
Tack för inläggen – både de uppmuntrande och de andra! Fast jag har försökt uttrycka mig tydligt, ser jag nu att min berättelse har orsakat en del missförstånd, varför jag vill komplettera med följande.
Att matpriserna på Kretas turistorter skulle vara närmare dubbelt så höga som i Sverige var kanske en överdrift, men när man på morgonen kilar ner till affären runt hörnet och får betala 1,5€ för två frallor, 1,8€ för en liter mjölk, 2,75€ för en liter apelsinjuice, eller 3€ för en påse chips då reagerar man sådär. Matpriserna på andra turistorter vi besökte bekräftade delvis denna bild, även om variationerna var stora. Skulle man ge sig på en djupare statistisk analys, med prisexempel på olika varor, i olika affärer och på olika orter, så skulle bilden säkert bli mer nyanserad. Jag vill därför ändra mig och påstå att matpriserna på Kretas turistorter är i vart fall betydligt högre än hemma. Till dem som läser inlägg som fan läser bibeln vill jag säga att ”middagsbuffé på hotellet för 10€/pers var ett hyfsat alternativ” - var inte menat som bevis på höga priser, utan tvärtom.
Restaurangen på klippan vid vägens slut, där vi skulle äta (Rest. Samaria) med utsikt över bergen var stängd, hade inte siesta. Vi fick åka tillbaka till Omalos och äta ”Ribbs” där istället. Utsikten över bussparkeringen var dock inte lika imponerande.
Till ”Kritsabo”:
Jag håller med dig och accepterar ditt resonemang, men vi tillhör den grupp som väljer resmål enligt det första kriteriet. Alla får vara saliga på sitt sätt...
Till ”lars” och ”Fysimera”
Inte någonstans har jag jämfört Kreta/Grekland/grekerna med Sverige/svenskarna, eller med några andra. Bara matpriserna. Fåfänga är vi däremot allihop, oavsett härkomst, annars skulle inte handlarna av ”märkesvaror” överleva.
Vi åkte runt i bil under 3 av de 14 dagar vi tillbringade på Kreta, så våra upplevelser av ön är relativt begränsade. En längre tids vistelse hade säkert gett en mer rättvisande bild - på gott och på ont.
VI TYCKTE BRA OM KRETA och VI ÅTERVÄNDER GÄRNA till Grekland, men inte de närmaste åren – som det ser ut nu. Det finns SÅ MYCKET mer man kan uppleva för sina surt förvärvade slantar på andra håll, både i Europa och ute i världen!
Yassas!
E & L
|