Visa ett inlägg
  #29  
Gammal 2011-11-01, 14:31
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Grekland ska folkomrösta om stödpaketet

Intressant artikel, Eva. Den visar vilket politiskt rävspel som ligger bakom utspelet om folkomröstningen. Regeringen kanske fälls innan beslut om folkomröstning ens hinner fattas?

Jag sitter fortfarande med hakan i golvet efter att det blev känt. Jag hade nog inte förstått att Grekland skulle ha något att säga till om vad gällde räddningsplanen - och framförallt inte trott att de skulle säga nej till just en räddningsplan.

För första gången börjar jag nu känna riktig olust över vad som kommer att hända. Om opinionsundersökningarna visar 60-40 mot räddningspaketet så är folket så delat, det känns som om det här riskerar slita sönder Grekland.

Och Grekland är ett land med en politisk nutidshistoria som innehåller såväl diktatur som inbördeskrig, statskupper och militärjunta... Nej, det känns inte alls bra

En del kommentatorer i dag säger att man kanske kan räkna med att grekerna kammar sig och röstar ja när det verkligen gäller, att de förstår att det är vad de måste göra. Men inte mycket åtminstone jag sett vid mitt umgänge med greker säger att det grekiska kynnet resonerar på det sättet. Och kanske är det just den där svåra historian av politiska konflikter som fött det där kynnet.