Citat:
Ursprungligen postat av Ålands Tapsa
Vi har redan bokat flyg Arlanda-Athens 9 juni, Athen-Samos samma dag, boende på Samos, boende på Ikaria 24.-27. juni, boende i Glyfada (Athens) 27.-30. juni samt flyg Athens-Arlanda 30. juni. Färja från Samos till Ikaria och flyg från Ikaria till Athens skall ännu bokas. Det är trots allt inte krig i Grekland och demonstrationer finns bara i Athens centrum och Thessaloniki. Ute på öarna ser man ingenting om oroligheterna. Om sedan flyget blir försenad tar flygbolag hand om sina passangerare. Några strejker hindrar inte mig att åka till vår "stuga". Kan inte förstå att det är sådan "halloo" om några flyg är försenade under 1 dag, det händer överallt varje dag. Jag har flera gånger under mitt liv hamnat övernatta på flygbolagets bekostnad på olika ställen i världen. Man skall alltid ta i beaktande att förseningar förekommer när man planerar resor.
Och till nästa sommar är nog Greklands problem lösta på ett eller annat sätt. 
|
För oss handlar det inte om att flyget är försenat någon dag, för oss handlar det om att i värsta fall få semestern delvis förstörd och skyhöga extrakostnader! De senaste två åren har vi fått lägga om resplaner, inte kommit fram eller kunnat lämna vår "stuga", samt oroat oss för färjestrejker, taxistrejker, busstrejker och annat som effektivt kan hindra oss från att ta oss till flygplatsen! Visst vet jag också att flygbolagen tar hand om sina passagerare och är inte heller det minsta orolig för att tillbringa en natt på flygplatsen, det har jag gjort förut. Men ska flygbolaget ta hand om mig, förutsätter det att jag tagit mig till flygplatsen, inte sitta fast i övärlden på grund av strejker. Det kan bli mycket dyrt att behöva köpa nya flygbiljetter hem för fyra personer och vad jag förstått så ersätter inte alla försäkringsbolag dessa kostnader. Ute i vårt ö-paradis märks ju ingenting av strejker och annat, men när jag är i mitt älskade Grekland vill jag kunna resa runt som planerat, kunna avsluta i Aten som planerat, kunna ta ut pengar i bankomaterna som planerat eftersom ingen tar visa-kort...Jag har rest till Grekland 20 år i rad men efter de senaste två somrarna har jag faktiskt tröttnat, inte på Grekland, men på att vara beroende av ekonomiska, politiska stridigheter under min semester. Men självklart kommer jag att åka tillbaka, vet bara inte när...