Visa ett inlägg
Gammal 2011-10-12, 04:52
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Grekiska krisen

Många har kommit med väldigt många bra synpunkter här och det finns säkert väldigt många orsaker till dagens kris i Grekland. Det jag själv tänkte på när jag talade om skuld var närmast Greklands statsskuld (och absolut också andra länders). Där tänkte jag på den kommande generationen och visst kan man skylla på politikerna. Här inom EU tycker jag att vi nog kan skylla på en blind politik där man inte följt sina egna regler. Plötsligt fick man ha hur mycket statsskuld som helst eftersom Tyskland och Frankrike inte uppfyllde kraven, sen när man skulle börja ordna upp efter sig glömde man "no bailout", alltså att varje land sköter sig själv. På detta sätt har man då hamnat i dagens situation och troligen gjort det bara värre för grekerna och då samtidigt för alla andra också. Men okej man skulle ju kunna skriva hur mycket som helst om detta och visst hänger allt ihop med allting.
Monica "åsnekomment" var väldigt bra! Visst är det så att allt det där för många av oss är lite så där tjusigt och romantiskt, man vill bort härifrån till en värld som inte finns mera.... . Och OS 2004 var väl inte orsaken, men säkert en av de faktorer som spelat en roll där. Man var ju tvungen att visa världen att Grekland klarar av att arrangera evangemanget (tänk bara på de grekiska idrottare som använde sig av doping....förlåt ).

Men nu måste vi och Grekland se framåt och inte söka efter skyldiga så är det ju.

/ Anne