Visa ett inlägg
Gammal 2011-10-11, 20:09
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
- Jag har förstått att många av er som älskar Grekland vill tillbaka till den där enklare tiden, med små gummor i svart och åsnor och fårhjordar.- Men ett land kan inte göra turisterna till lags med att leva som klichéer, som i ett hembygdsmuseum....
Valdigt bra skrivet Monica. Du fick mig nastan att rysa alltsa! Det dar har jag ocksa tankt pa. Det kanns ibland som att turister tittar lite for mycket pa vad som passar dem och det ar mindre viktigt vad grekerna vill. Samma sak galler det har tjatet om varfor grekerna strejkar och att det forstor deras semester. Jag kan absolut forsta att det ar jobbigt och jag sjalv tycker att de strejkar onodigt mycket och som boende har i Grekland far jag dras med diverse sopstrejker och flygstrejker och elstrejker och buss- och tunnelbanestrejker som jag givetvis tycker ar jattejobbigt; a andra sidan borde turisterna forsta att grekerna inte alltid kan tanka pa att de ska vara turisterna till lags och att de maste gora det som kanns viktigt for dem, for de bor ju trots allt dar och det ar deras ratt att forsvara sig mot lonesankningar och nedskarningar. Utlanningar sager att grekerna inte borde strejka for att de skrammer bort turisterna, och att de skrammer bort dem ar ju sant, men jag kan forsta att for en person som ar radd for att mista sitt jobb eller for att fa en rejal lonesanking sa ar det mindre viktigt. Sen sa drabbar strejkerna ju faktiskt inte bara turisterna, utan de som bor i Grekland ocksa.

Nar det kommer till hur det blev som det blev och varfor grekerna borjade lana sa mycket och ofta spenderade over deras tillgangar, sa tror jag att en stor del har med Greklands forflutna att gora. Som min mans pappa sa enkelt sa det i en diskussion "vi ville ge till vara barn det som vi inte fick". Det var inte lange sen som Grekland var ett oerhort fattigt land som efter andra varldskriget och inbordeskriget var helt forstort och manga levde under usla forhallanden, och jag tror att manniskorna som vaxte upp i Grekland under den tiden kande att de aldrig ville genomleva det igen och att de absolut inte ville att deras barn skulle fa uppleva det som de hade upplevt. Min pappa till exempel (som ar grek) har berattat for mig hur han som liten pojke gick till somns hungrig varje kvall och hur han hjalpte sin pappa pa jobbet med att bara tunga grejer och att hans hander blodde efter. Sana historier har alla aldre att beratta. Sa jag kan forsta sen att det kandes skont att overkonsumera och att kopa saker. Sen var det ju inte ratt saklart, det ar ju ingen ursakt. Men det ar en forklaring som jag tror pa.