Sv: Grekiska krisen
- Så skulle man bli västeurope´ så gott som totalt och snabbt...[/quote]
Jag citerar mig själv, kanske NÅGON uppfattar ironin...
Efter ett liv i Sverige med lån på hus och ingen vidare bra ekonomi vet jag precis hur det är att betala räkningar och knappt ha tillräckligt. ÄNDÅ hade vi förmånliga studielån och arbetslöshetskassa och sjukpenning och fri skolgång åt barnen och föräldrapenning dessutom, och hemtjänst åt föräldrarna...så i Sverige var det inte så dramatiskt illa ändå.
Jag menar att den stora "allmänheten" i Grekland blev rejält lurad att ta lån-förmånliga räntor i begynnelsen- och man sneglade, nej glodde avundsjukt på alla fina bilar och hus och badrum och TV-apparater och resor och båtar och telefoner och universitetsstudier och allt annat som förknippades med västeruropeiskt/amerikanskt/ australiskt liv. Inte minst turisterna som kom år efter år och strödde pengar omkring sig, med flygplan och husbilar och kryssningsbåtar. Jag till exempel, som hade lång och betald semester fast mitt yrke inte alls var högavlönat, visst var det fint att kunna åka så ofta till värmen...
Den stora "allmänheten" i Grekland har levat under torftiga förhållanden långt in i nutid, och ingen jag har mött har sett det som självklart att man skulle ha västeuropéisk levnadsstandard. -Jag har förstått att många av er som älskar Grekland vill tillbaka till den där enklare tiden, med små gummor i svart och åsnor och fårhjordar.- Men ett land kan inte göra turisterna till lags med att leva som klichéer, som i ett hembygdsmuseum...
Chansen att skaffa sig allt det där gick via lån, som generöst ströddes ut av bankerna. Det är det jag menar med att man blev lurad.
Allt genast...att det var ohållbart och idiotiskt vet vi ju med all önskvärd tydlighet nu.
Det är bara en del av hela problemet, men underskatta inte vanligt folks syn på saken. Alla vettiga man pratar med vet att alla har del i felkalkylerna.
|