Visa ett inlägg
Gammal 2011-10-10, 12:32
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Tinos september 2011

Dessa stränder är sand. Det blir så där lagom djupt! Inte väldigt långgrunt, men fint nog till att det är bra även för barn (under uppsyn naturligtvis).
Det finns stenstränder också, men vi söker inte dem. Agios Fokas just närmast stan har en del sten, men inga stenar längre ut från stan.
Tinos är kuperat, men promenerar man just öst och väst om Tinos stad är det inga stigningar att tala om utan lagom lätt för behagliga vandringar.

Sen har vi ju stranden vid Gainaki - en av mina favoriter, lite sten men mest sandbotten i alla fall. Ligger vackert nedanför Kardiani. Man kan säkert åka med Pirgos-bussen och gå av bussen vid Kardiani - en charmerande liten by (Kardiani) med fantastisk utsikt - om man är inställd på att vandra. Är man riktigt duktig så går man turen ända ner till Gainaki-stranden (med taverna) - men själv skulle jag rekommendera att få skjuts upp igen. Jag vet inte om man kan beställa taxi att komma och hämta, men vägen är mycket fin och asfalterad så det borde inte vara något problem (bortsett från att det är ganska brant, men absolut ingen fara).
Svara med citat