Visa ett inlägg
Gammal 2011-10-02, 23:15
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Resa till Grekland 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Ålands Tapsa Visa inlägg
Den har ingen betydelse för en vanlig greklandsresenär, annat än att priserna kan stiga en aning. De är ju nu så låga att det är ju nästan gratis att semestra där, så de kommer inte att ha någon som helst betydelse.
Trots att jag har besökt Grekland över 20 ggr i mitt liv så började jag undra om vi varit i samma land när jag läste ditt påstående ovan om att priserna där är så låga att det är nästan gratis att semestra där. En liten men mycket viktig förklaring kom du ju med i senare inlägg när det visar sig att du jämför med Åländsk prisnivå, vilken jag inte har en aning om. Men om den är så som du beskriver så är det ju en avsevärd skillnad jämfört med Sverige och då också med Grekland.

Men för oss som bor i Sverige är det ju det som gäller här som känns mest relevant att jämföra med. Gör man det så är min uppfattning att priserna i Grekland under de senaste 5 åren i stort sett kommit ifatt svensk nivå vad gäller livsmedel i butik och ätande på restaurang. Tyvärr! Boendet är dock billigare än i Sverige, liksom vin och sprit på restaurang.

Det innebär att jag definitivt inte tycker att det är "nästan gratis" eller ens särskilt billigt att semestra i Grekland längre. Sen är det ju en annan pilsner att vi gillar landet så skarpt att vi åker dit ändå.

Mats
Svara med citat