Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
Mouche, jeg la ut artikkelen fordi du påsto at grekerne mente at Tyskland skulle betale, med "henvisning til at det ble drept 400' eller var det 600' grekere under krigen".
Din påstand er altså feil.
Jeg vet, som sagt, ikke hvordan den økonomiske krisen skal løses. Det jeg reagerer på, og som er årsaken til at jeg deltar i denne diskusjonen, er at du stadig påstår ting a la: "så det er vel fortsatt grekere og Grekenland som primært har skyld i sin egen håpløse situasjon", mens jeg prøver å vise at din bruk av "grekerne" her er feil - dette gjelder NOEN grekere, men på langt nær alle.
Barn burde slippe å betale sine foreldre/besteforeldres gjeld (eller fetters gjeld, for den saks skyld), det er jeg absolutt enig i. Men mange grekere, og ikke minst grekernes barn og barnebarn, er heller ikke skyld i denne krisen, det er likevel de som må ta regningen. Hva er egentlig forskjellen?
|
Det er grekere selv som bruker antall drepte i Hellas under krigen som forklaring på hvorfor de mener at Tyskland har et ansvar for å rydde opp i krisen, ikke jeg. Dette har stått skrevet diverse steder ,vært uttalt av en rekke personer i forskjellige fora og jeg har hørt det nevnt/hevdet selv her på Kreta mange ganger. Med andre ord er det ikke noe jeg finner på, men noe som en dl, ikke alle, sikkert langt derifra, som mener/sier/hevder og/eller synes - ok?
Selvfølgelig er det Hellas og grekerne selv som har skyld i sin egen misære, hvem andre? Japanere og indianerstammer i Amazonas?
Har du noen kommentarer om hva jeg ellers skrev mht hvilket ansvar dagens Tyskland skal ta i forhold til andre land?
Jeg er så gammeldags opdratt at jeg mener at hvis jeg selv av egen fri vilje og som en nogenlunde oppegående person har pådratt meg en gjeld jeg har problemer med så er det problemet primært mitt heller enn at jeg skal trekke frem gamle historier og/eller finne noen (andre) å skylde på. Hellas som nasjon og med fungerende regjering og statsapparat er etter min mening en høyst profesjonell aktør og må selv bære ansvaret for sine handlinger. Synd for befolkningen javel, og ja og amen, men ikke sleng skylden og gjelden i trynet på alle andre og toe sine egne hender, etter mitt syn.
Noterer at andre er av en annen oppfatning og det er lov, men jeg er uenig i det!