Sv: restips...
Kan rekommendera Samos som resmål för vuxna. För vuxna är Kokkari, Samos stad och Pythagorion att föredra.
Alla har ett bra utbud av restauranger, fina hamnpromenader att strosa runt i för en drink.
Pythagorion är i mest turistisk. Hamnpromenaden lite för plastig i min stil.
Fördel med närhet till flygplatsen och en del sevärdheter. Grusstrand nära stan. Båt/bil/moppe krävs till fina sandstranden Psilli Ammos Antagligen lite varmare i vattnet än på nordsidan i maj månad.
Samos stad/Vathi Mest genuin. Här finns grekiskt vardagsliv parallellet med turismen. Affärerna har ej turistanpassade öppettider (dvs stängt 13.30 - 17.30 ca) En liten strand 10-15 min promenad från staden.
Kokkari, vårt resmål på Samos. Tidigare fiskeby som nu blivit turistresemål. Finns hamnpromenad med barer och restauranger. Gott om restauranger och affärer efter huvudgatan. Lång klapperstensstrand efter bygatan där det alltid fläktar. Besökare är huvudsakligen vuxna familjer. Mycket trevligt och familjärt men med ett tillräckligt utbud av restauranger och barer. Promenadavstånd till ett par mindre fina stränder som Lemonakia och Tsamadou.
Vi har bara varit i Kokkari i september då både luft och vatten har härlig temperatur. Misstänker att havet kan vara lite svalt i maj. Rekommenderas också tröja på kvällarna.
Oavsett vilket resmål ni väljer är jag övertygad om att ni blir nöjda. Samos är en härlig ö.
Manna
|