Lordag 17:e - Tisdag 20:e
Tack alla for era halsningar!
Jovisst, det blev middag pa Mikes i fredags. Toppen att aterse killarna igen. Minos samma hjartliga, bullriga och glada mottagande, och Manolis lite mera forsynta men lika vanliga bemotande.
En trevlig och gladjande erfarenhet ar foljande. Redan de forsta dagarna har tyckte bade Birgit och jag att det kanns som om det ar betydligt flera turister har nu an det var nar vi var har senast, 2008, trots att det da var i juli-augusti. Nar vi forhort oss lite hos Minos och med tavernaagaren pa Achata sa ar de samstammiga i att det har varit en mycket bra sasong i ar. Battre an bade 2009 och 2010. Det gladjer en gammal Greklandsfantast att fa hora sadant mitt i allt Kris- och Elandes-snack.
Efter busstur till Amopi fredag och lordag har vi nu forsett oss med en skooter med rejal motor som kan transportera oss bada till ons olika toppenstrander. Sondag - var favorit Achata, Mandag - Kyra Panagia och idag Tisdag har vi just kommit hem fran Apela. Alla ar fantastiska strander och fortfarande ar det Achata som toppar var lista. Men den lilla stenstranden pa Amopi ar ocksa fantastiskt skon.
Vad galler det kulinariska sa ar Grekland ocksa i det avseendet ett favoritland for oss. Det far till foljd att vi ater lite mera an vi vanligtvis gor hemma (ger nagot extrakilo pa vagen som vi absolut inte behover, men som vi far fixa nar vi kommer hem). Harlig frukost pa balkongen med nyuppstigen sol, havsutsikt, kokt agg, sardiner och lite brod och ost. Harlig start pa dagen. Lunch blir det pa strandtavernan pa den aktuella stranden. Lite olika smaratter, vatten och ett glas vin. Ofta greksallad, saganaki, tzatziki och friterad succini.
Middag blir det oftast pa varierande tavernor. Hittills har det pa tallrikarna funnits kalamares (aterkommande favorit), kycklingfile i ouzosas (hos Mikes) och fat med blandade meze (hos Orea Karpatos).
Ett tips fran Karin och andra pa Kalimera ar ju att man ska besoka Pelagos. Vi har alltid varit mycket tveksamma till att valja tavernor med musik. Trivs bast med att ata i lugn och ro och darutover studera folklivet. Men jag har lart mig att forsoka prova saker och ting for att det ibland finns bra grejor som man kan missa pga forutfattade meningar. Tva kvallar har vi valt att handla lite blandade livsmedel som vi avnjutit pa var balkong, istallet for att alltid ata pa restaurang. Sa var det igar kvall, och darefter gick vi till Pelagos for en kopp kaffe och annat gott att dricka. Det var ett satt att kolla in stallet. Utfallet blev att musiken inte kandes storande, den var dessutom av ett slag som foll oss i smaken (atminstone mig). Dessutom sag det som bars in pa tallrikarna valdigt gott ut och service och bemotande var trevligt. Det innebar att middag kommer att intagas dar nagon kommande kvall. Trevligt!
Avslutning pa dagens rapport far bli nagra ord om det har med att fara fram pa skooter. Vet att en och annan kanner viss tvekan infor det, och var och en ska ju gora som det kanns bast. Vi gillar det definitivt. Man kanner temperaturvaxlingarna i vindarna, de underbara dofterna och ser den vackra naturen pa ett bra satt. Karpathos ar en mycket vacker o vagarna ar mycket bra (asfalterade) trots ett och annat gupp pa vissa stallen. Och sist men inte minst - grekerna tycks vara mycket radda om sina turister, for de ar mycket hansynsfulla och forsiktiga nar det blir aktuellt med att i bil kora om en moppe. De avvaktar lampligt tillfalle och tar till gott avstand. Dessutom ar det forvanansvart lite trafik pa vagarna. Och ..... resan fran huvudvagen och ned till stranden, kanske 2 - 4 km, ar en underbart vacker tur pa slingrande serpentinvagar. Da finns det flera goda skal att aka sakta och njuta.
Nu far det racka for idag. Ska ater ut att njuta ett helt fantastiskt vader. Enligt folk har ar det ett osedvanligt fint septembervader.
Ha det gott!

Mats
PS. Bilder som efterfragats kommer nar jag kommit hem. DS