Ämne: Gungar det?
Visa ett inlägg
Gammal 2011-09-10, 11:13
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Gungar det?

Kalá, inte ska du ängslas för den lilla sjöresan...
Researrangörerna har skrivit detta som en brasklapp ("till detta var jag nödd och tvungen" för er som inte hört talas om biskop Brask)- i allafall var det tidigare ofta så här: vid oväder på Ikariska havet förbjöds båtarna att trafikera sundet mellan Kalymnos och Kos, av säkerhetsskäl. Nu, sedan några år tillbaka, får hamnmyndigheten här lokal väderrapport var tredje timma och kan därigenom släppa iväg trafiken utan problem även om det stormar uppe vid Ikaria.
Hur ofta det är verkligt hinder(mer än 6-7 Beaufort) kan jag inte säga, mycket sällan i alla fall.
Båtar:
Från och till Mastichari:
Kalymnos Star och Kalymnos Dolphin, två snabba, moderna båtar som åker till Mastichari på Kos på 20-25 minuter. Tar enstaka moppar. Går sex turer dagligen, eller fler vid högtrafik.
Olympus Zevs och Olympus Apollon, större bilfärjor. Lite äldre båtar, går i regel tre turer per dag. Bortåt en timma tar turen.
Hur det gungar får nån annan beskriva, jag har aldrig åkt i svårt väder.

Angående väntetider: kommer man mycket sent kan det förstås bli övernattning, sista båten går 22.30 men inväntar senaste inrikesflyg från Aten som kan vara försenat. Denna sommar har man också haft dubbla, sena turer under högsäsongen.

Sen kan man åka från Kos stad också, med reguljära stora båtar några gånger i veckan. Katamaraner och Delfiner är ett annat val, om man befinner sig på Kos och vill göra en tur till Kalymnos, förutom det avsevärda antalet turistbåtar som kör dagsutflykter.
Svara med citat