Mina tips del 2
Andra gammaldags ölsjapp är "U slateho tigra" till vänster , när man är på väg till Karslbron, och "U Cerneho Vola" (Svarta Oxen) på Loretanske Nam. 1 i området kring Pragborgen (mittemot det enormt stora Cerny-palatset och klostret Loreta).
Som jag kanske nämnt tidigare så, om man är i Prag första gången och bara några få dagar, så räcker promenader i gamla stan, ner över Karlsbron, över på Lillsidan, och upp till Borgområdet (ev. med spårvagn 22).
Man kommer till Lill-sidans torg där det finns en tobaksaffär där man kan köpa biljett till spårvagnen. Det ska vara fullpris 26 Kc. Biljettspärrar existerar inte i Prag. Gå in bak eller fram och stämpla i den gula automaten så gäller biljetten på alla färdmedel i 75 min.
Boka inte konsert- eller teaterbesök om ni inte är special-intresserade och har tagit reda på i förväg bästa sättet att boka . Kolla alltid noga om inte evenemanget har blivit inställt eller ändrat! Jag lurades en gång att tro att jag skulle få se Don giovanni på ---- -teatern (där scener ur filmen "Amadeus" spelade in) . Istället var operan inställd och ersatt med en liten kammarensemble med en urusel sångare , som standardmässigt ersättningsnummer, som kallade sitt program "Don Giovanni" - och biljetterna var dyra !
För att avsluta ölen, så finns det många bryggerier i stan (pivovar). Novomestsky Pivovar på Vodickova 20 är värd ett besök. Ligger i källare. Rundvandring med guide eller enskilt, och kristallklart öl. Måste beställas genom resebyrån eller internet. Hotellreceptionen brukar hjälpa till med sådana här saker.
Gatan Vodickova börjar vid Vaclav-platsen och spårvagnarna går på den och över Vaclav-platsen. (Tänk på att gatorna ofta byter namn.)
Från denna gata och längs med Vaclav-platsen finns också ingångar till dom fantastiska gamla galleriorna. Man kan få en känsla av 30-tal !
Astronimiska uret på det gamla rådhuset på gamla stans torg är Prags hjärta. Figurerna kommer fram varje hel timme. Passa på att lämna folkmassan och gå upp en trappa till Grand Hotels café. Här är utsikten magnifik över uret, och lite folk, men dyrt. Det var förut ett enklare café när Kafka-insitutet låg här. Det är nu flyttat och här är ett dyrt men väldigt fint litet hotell. (Efter 20 dukas middag för hotellgästerna.)
Mittemot uret finns också en av dom finare källarrestaurangerna, som säkert är värt ett besök, men jag har aldrig varit där, kanske när jag åkte med resebyrå, en gång för länge sedan.
Se upp för glassaffärer som inte skyltar med några prislistor- en riktig turistfälla, men beskedlig sådan.
Om ni kommer upp till borgområdet, och det är säsong, måste man köpa en biljett, på något av biljettkontoren inne på området, för att komma in på det sevärda. Det mest populära är "Zlata Ulicka" (Gyllene gränden), med färgglada kåkar, längst bort inne på området, det måste man alltid ha biljett till. Utanför säsong behöver man inte biljett för att komma in i den stora katedralen. I biljetten (köp inte den dyraste!) ingår också den sevärda Vaclavs-salen och den mycket gamla S:t Georg basilikan.
Ni som åker dit i december kommer att ha glädje av julmarknaderna på Vaclav-platsen och på gamla stadens torg. Granarna är fantastiska. Försäljningen av jul-karpen tilldrar sig uppmärksamheten.
Om ni stannar över nyår, tänk på att boka på någon mysig tjeckisk restaurang på nyårsnatten ("Sylvester"), gärna på Nerudova - backen från Lill-sidans torg upp till borgområdet, så är det nära till utsikten över fyrverkerierna.
(Dom största fyrverkerierna är, eller var, på nyårsdagen, dock. För att fira "skilsmässan" med Slovakien. Men det är möjligt att de fyrverkerierna är nerlagda av ekonomiska skäl. Bäst utsikt vid hotell Intercontinental på gatan Parizska , alltså så att man ser över floden till Letna-parken på andra sidan. Där finns den stora rödfärgade metronomen som ersatte en väldig Stalin-staty.)
Den mörka årstiden vill jag också rekommendera "Petrinske Terasy". Från gatan Ujezd på Lill-sidan utgår en bergbana (lanovka) till Petrin-höjden med det lilla "Ejfel-tornet". Man går av halvvägs, och går till höger (inte till den till vänster, där är det ofta fullbokat). Där brukar sällan vara fullt, men det kan vara bäst att kolla och ringa. Det finns engelsktalande personal. Utsikt över borgen och Prag och vedbrasa.
Här finns rätten "Tatarak". Det är finstrimlad rå köttfärs med lök och pepparrot, vitlök och rostat bröd till. Ofta ingår stark pepparrot till fisk och kött, som man kan peta undan. Det står oftast på tyska och engelska vad som ingår. "Knedl" är torra men degiga brödskivor som serveras till kött. Inget problem. Men om man tar den gammal-bömiska maten får man räkna med att det kan bli mäktigt. Både fläsk och anka kan ingå. Jag brukar oftast ta något med kyckling, som man äter mycket i Tjeckien och som är billigt att köpa i handeln.
Tänk vidare på att längs de stora turiststråken i gamla stan kan det hända att servitören skriver dit ett visst belopp på notan i dricks , utan att fråga, speciellt om det är musik.
Men titta gärna i gamla stan efter något litet ställe med zigenar-musik och boka en middag där.
Tag bara något litet direkt i handen för att stilla hungern när ni är ute och går: En liten kyckling-schnitzel eller friterad ost. Klobasa (stekkorv) med surdegslimpa och senap. Eller en slags potatisplätt.
Om vi fortsätter på gatan Ujezd på Lill-sidan, byter den namn till Karmelitska (norrut) , man kommer förbi vallfärdskyrkan med det lilla Jesus-barnet utformat som en docka ("Jesulatka") , som är själva vallfärdsmålet, och längre fram är det lätt att gå förbi ingången till den mycket fina trädgården Vrtbovska Zahrada (öppet från april till oktober).
På sluttningen framför Pragborgen finns ett pärlband med mycket fina trädgårdar .
Om jag ville gå ut på restaurang gick jag till det kommunala biblioteket vid torget Marianske Namesti. Vid sidan om biblioteket går gatan Valentinska. Vid hörnan Valentinska/Veleslavinova ligger en pizzeria Donna, men bredvid ligger "U Knihovny" (vid biblioteket). Om det inte finns plats i gatuplanet , kan man gå ned i källaren.
|