Mina tips del 1
Om ni inte bor i närheten av gamla stans torg , så rekommenderar jag att första dagen utgå från Vaclavsplatsen, den har ett stort torg längst ned, och vandra nedåt gågatorna mot gamla stans torg. Det ger den bästa upplevelsen första gången. Och komma fram vid uret.
Om ni inte har guidad tur med grupp så är a och o en mycket bra karta så tar ni er fram själva.
(Ta ingen guide från gatan. Det finns kiosker överallt som det står Martin tours på, som har en rundtur i minibuss med hörlurar med svenskt tal. Den kan jag rekommendera.
Man kan höra med hotellet om svensktalande guide för en privat runda. Hotellet City Crown som är svenskägt tel +420 222 716 803 känner till en sådan, som är mycket bra, och tar er runt hela Prag med kollektivtrafik till dom viktigaste platserna. Själv föredrar jag att gå runt på egen hand, med hjälp av karta.)
Om ni kommer fram sent ta den enklare promenaden från samma utgångspunkt boulevarden Na Prikope till Republiktorget (Namesti Republiku), där ligger "Meborgarhuset" i art novea-stil, och gå in i det stora caféet och drick kaffe och tårta från tårtvagnen, och avnjut sorlet och det höga taket.
Dom "turistiska" ställena ger stora upplevelser och är bra att börja med. På dagen gäller caféerna. På gatan Narodni finns det stora (och inte dyra) caféet "Café Louvre" två trappor upp, bredvid den klassiska jazz-klubben Reduta. Den rökfria avdelningen är liten. Så röken får man stå ut med.
(Nu gäller att varje restaurang måste ha skyltat i fönstret om det finns rökfri avdelning, eller om det är endast rök eller icke-rök. Rökförbud gäller vid spårvagns- och busshpl.)
Narodni leder ned till Moldau (tj. Voltava), där ligger det anrika caféet Slavia mittemot Nationalteatern.
På Vaclavsplatsen är Grand Hotel Europa värt ett besök på grund av den Unesco-skyddade art nouvean.
Längst upp på Vaclavs-platsen ser man det mäktiga nationalmuséet och den heliga Vaclav - statyn, som är en vanlig mötesplats för turistgrupper.
Nu kommer jag till shopping. Själv har jag bara handlat juveler endast en gång, och det var på Vaclav-platsen. Det var mycket bra bemötande, och jag betalade med kreditkort men hade inte passet med mig, men råkade ha den svenska leggen, och det godtog dom.
Just när det gäller juveler så behöver jag knappast rekommendera någon speciell butik. Det glittrar hemskt mycket när man går gränderna ner mot gamla stan - speciellt fint på kvällen - bara att titta på. Men det som glittrar mest är den bömiska kristallen. Titta speciellt på den. Och prova att gå in i en affär som inte är fullt så glittrig utvändigt, det kan finnas stora utrymmen inuti som är värda att undersöka.
Vid Republiktorget finns en ny mycket stora galleria, som är byggd i gamla militärkaserner ("Palladium"). Den är värd ett besök bara för att åse prakten, där får man svindel på övervåningarna. Där fattas ingenting i boutique-väg för den kräsna shopparen. Lägg märke till klostret med klosterskolan och -kyrkan som finns kvar vägg i vägg.
Från gamla stadens torg utgår gatan Parizska, som har många botiquer.
Nu kommer jag till öl-hallarna. Den första upplevelsen hade jag på "U Kalicha", som jag kan rekommendera än idag, som går i riktig Svejk-stil, där finns meny på svenska och en höjdare är om någon grupp beställt musik med bastuba och fiol. Den är svårare att hitta . Ligger på gatan Na Bojisti i rikting österut från Vaclav-platsen.
En motsvarighet är den överreklamerade U Fleku på gatan Kremencova, som har en stor källare.
Från gatan Narodni ,åter, går en tvärgata Na Perstyne (mittemot Tesco-varuhuset "My") som leder till många intressanta saker.
Först ligger där det klassiska Medvidku (ölställe och stor restaurang och inkvartering). Lite längre fram, också på vänster sida, ligger ett bra vinprovningsställe Viny Sklep Monarch.
Straxt innan passerar man avtagsvägen Bartolomejska. I början ligger Konvikt, och då närmar vi oss mer "normala" tjeckiska krogar som är värda ett besök. En klyscha är "håll reda på pappersremsan", som man får, som personalen skriver upp konsumtionen på. (En annan klyscha är att det är så mycket ficktjuvar på spårvagnen. Under mer än tio år besökande i Prag har jag aldrig blivit bestulen på det sättet - tjuvarna finns bland mina vänner :-)
Längre in på Bartolomejska finns ett kloster där Vaclav Havel satt fängslad under kommunismen, och i början på gatan en byggnad med en lokal där Beethoven konserterade (Info-skylten om detta har tyvärr tagits bort) .
Från Na Perstyne går en gata till torget Uhely Trh (kolmarknaden) . Där finns ölstället och restaurangen "U dvou Kocek" (hos dom två katterna). Där går man rakt in och beställer direkt av öltapparen, och står vid en smal disk. Vid en kant står det: "Här stod W A Mozart" . Här finns endast en långbänk för stamgäster kvar.
I ett hörn av torget Uhely Trh börjar den smala gatan Blatnicka (c utallas på tjeckiska "-ts-"). Och där ligger flera "enklare" vinställen efter varandra. Den första har en restaurang i källaren och är öppen även på helger. Bredvid ligger en mer folklig Moravisk vinutskänkning.
Regeln på dessa så vanliga vinotek och vinarnor är att tappvinet benämns efter druvsorten. Räkna inte med några kunskaper i engelska. Men det är heller inga krussiduller. Säg bara namnet på vinet, "Modry Portugal" eller den torrare "Frankovka" är dom vanligaste röda, eller "Müller Thurgau" (säg bara "Müller") för att få det vita. Ibland är det lite moravisk musik.
Om man vill gå på toaletten måste man gå rakt över gatan till det andra vinstället , där det är lite större och livligare.
För enklare öl-ställen utanför dom breda turiststråken, behöver man bara titta efter dom färggranna reklamskyltarna för öl som finns oftast flera i varje kvarter ("pivnice" eller "hospoda") . Bara gå in och sätt er. Det brukar komma en servitör eller servitris. Lyssna och titta. Säg bara "Gambrinus" eller "Staropramen" så brukar det ordna sig. "Vi vill betala" heter "Zaplatime!". Graderingen 10 och 12 betyde inte alkoholhalt, men står i proportion till denna. (10 är den normala.)
Ett standardtilltugg som brukar finnas på ölställena är "Hermelin" - en inlagd camember, och "Utopence" (den drunknade mannen) - inlagd mindre falukorv.
|