.....jag tog tåget till Prag en gång.
Det var när jag läste arkeologi och det skulle hållas en STOR konferens (3000 deltagare,en vecka) i en liten stad som heter Forli utan för Bologna.
Jag lyckades få universitetet att betala resan, och istället för att flyga, tog jag fiolen,ryggan och tåget Kallsta-Malmö och nattåg till Prag.....Härligt !!
Hängde i fönstret och kände kolröken här och där när vi passerade stationer på väg genom natten.....
Kom fram till Prag på morron, och till min förlägenhet hade jag inga lokala stålar (zloty?) utan fick motvilligt vigga en slant så jag tog mej till centrum. Kom upp i morgonsol på Vaclav-torget, som mest liknade enlåång och bred backe.
Där stod jag och mådde bra och fick en lapp av en trevlig tjej, som naturligtvis spanat in en sömnig och vilsen turist. Stället hon rekommenderade låg på en ö i floden.Det gick en bro över och tidigare hade det visst varit nån sorts sportpalats.....
Där bodde vi kanske 30 pers i samma rum, men vad gör det när man har öronproppar?? Trevlig stad, jag drullade runt och kikade in här och där och gick ofta vilse, men det gjorde inget.Träffade flera trevliga människor och efter en vecka fick jag fortsätta neråt Italien......
Minnet av den veckan i Prag är ljust och positivt....

mvh,
Mikke
ps.öltips= Staropramen Dunkel.....