Visa ett inlägg
Gammal 2011-08-26, 00:39
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
När min dotter bodde i Rethymnon behövdes grekiskt skattenr för elavtalet. Pappas namn behövdes för många saker ex när hon öppnade konto i en grekisk bank, skrev in sig på universitetet etc. Det är en rest från ett feodalt samhälle och jag trodde att Grekland kommit till rätta med den här typen av byråkratiskt krångel att myndiga personer måste lämna uppgifter om sin far för att få teckna avtal. Hans yrke efterfrågades ibland också.

Eva L

Faderns namn har inget med det "feodala" samhället att göra utan uppges för att klargöra till vilken familj man tillhör. I ett samhälle där flera i familjen har exakt samma namn underlättar det särskiljandet av personer som saknar det vanliga svenska personnumret, i de fall faderns yrke behöver uppges kan det bero på att man har ett vanligt förekommande efternamn. I "min" familj har flera misstag uppstått pg a att min sambo och en
av hans kusiner har samma namn och deras respektive fäder även de har samma namn, fädernas yrke särskiljer personerna precis som mödrarnas namn.

//Kikh, som klarat sig med grekiskt skattekonto (AFM) och bägge föräldrarnas namn...
Svara med citat