Ämne: Till slut
Visa ett inlägg
Gammal 2011-08-24, 20:18
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Sv: Till slut

Jag har gatt ganska lang tid och grubblat over hur det kan komma sig att alla tror att greker ar lata. Det jag liksom inte fattar ar att nar utlanningar aker till Grekland pa semester, ser de inte hur jakla mycket greker jobbar da? Ser de inte att i receptionen och i hotellbaren ar det nastan alltid samma personer som jobbar (nastan aldrig ledigt), ser de inte hur mycket de sliter pa alla restauranger? Att butiksagaren eller butiksanstallde jobbar fran morgon till kvall? Ar de blinda?

Kan det kanske vara sa att utlanningar som ofta aker till Grekland pa semester tanker pa hur de sjalva slappar nar de ar i Grekland och tror att bara for att de sjalva slappar nar de ar i Grekland sa slappar grekerna ocksa? Liksom att man forknippar Grekland med slappande? Get me?

Nej, nu har jag det! Boven i det hela ar saklart solstolsmannen och frun som saljer solstolar. Turister sneglar pa dem och tanker; ah vad skont det ser ut att bara sitta dar i skuggan hela dagen, samla ihop lite pengar av kunderna och sen aterigen satta sig ner for att sedan slumra till lite. Och sen nar de aker tillbaka till sina hemlander sa har de fatt bilden i bakhuvet av greken som lat??? Jag bara forsoker forsta deras resonemang.

Nej, allvarligt talat. Folk som tror att greker ar lata vet ingenting om hur livet och jobbforhallandena ar i Grekland. Och det ar synd att utlandska medier bara stodjer den asikten och aldrig bryr sig om att ta reda pa om det de skriver ar sant. Svenska tidningar citerar mycket fran tyska tidningar (som ar varst eftersom tyskar ar forbannade over att de maste betala for grekerna) vilket betyder att de inte kollar om uppgifterna stammer. Vad kan man gora? Jag som bor i Grekland vet att grekerna inte fortjanar san smutskastning. Jag sjalv jobbar pa ett grekiskt foretag och vet hur jobbforhallandena ar. Hur det forvantas av den anstallde att jobba over utan kompensation forstas, hur lite man far i lon, hur man bara har fyra veckor ledigt om aret.

Det som jag la marke till i smutskastningens borjan var hur det kandes som att vissa verkligen hade vantat pa att fa smutskasta greker. Vet inte om nan kanner igen sig? Som att de hade hallt inne med det typ, och antligen fatt saga nat. Jag fick kanslan av att det lag ett uns av avundsjuka i botten. Alltsa att vissa har varit avundsjuka pa grekerna for att de bor i ett soligt land och alltid ser sa lyckliga och glada ut (i deras ogon). Ar jag ute och cyklar helt?

Ville bara uttrycka mina tankar. Vad tror ni??
Svara med citat