Visa ett inlägg
Gammal 2005-03-29, 22:37
Lemonia Lemonia är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Tips om utfärder

Citat:
Ursprungligen postat av Novis
Hej Lemonia,

Tack för dessa tips. Paramythia skall vi utan vidare besöka en lördag för att gå på marknaden. Låter vädigt trevligt!
Du skriver "...närliggande byarna som finns, varför inte prova på att äta den grekiska maten gjord på äkta grekiskt vis.". Menar du att maten man får i Parga inte är "äkta" grekisk. Maten är en av de saker vi ser väldigt fram emot, att pröva på en mängd olika, för oss nya, maträtter.
Till Igoumenitsa åker vi säkert också, då vi därifrån tänkte ta båten över till Korfu och stanna i staden en dag eller två (ifall vi hittar ledigt hotellrum mitt i sommarenför en natt).

H. Novis

hej novis!! Maten i parga är väldigt god, speciellt den färska fisken som serveras vid hamnen, men som på många turistorter i grekland så är ändå inte maten som den är ute i byarna. tzatzikin är svagare, portionerna mindre (och dyrare!) vilket är naturligt då restaurangerna alltid vill tjäna som mest på turismen. Men det är inget fel på den mat som jag har ätit där, jag är nog mest lite bortskämd av att äta hos min släkt o på deras restauranger i bytrakterna!! Ett tips om ni besöker ngn by så be dem att själva rekommendera vad som är typiskt grekiskt, ofta kan man beställa lite av varje (tex ett fat med potatis, ett fat med grillade paprikor, ett fat med aberginer osv) på så sätt får alla smaka av det goda. Det är det som jag tycker är tråkigt med turistrestauranger, där ger de OFTAST färdiga portioner som här hemma i sverige, men det finns säkert restauranger även i parga som fortfarande kan servera på "grekiskt vis".
Jag tror inte det är något problem att hitta hotellrum för ngn natt mitt i sommaren, så länge ni nöjer er med ngt halvbra dvs inget femstjärnigt med pool o restaurang så fixar det sig!! Hoppas ni får det riktigt trevligt! Hej hej/Lemonia

Senast redigerad av Lemonia den 2005-03-29 klockan 22:51.
Svara med citat