Ämne: Parga
Visa ett inlägg
Gammal 2011-08-24, 07:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Parga

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Ok tack !

Har du själv varit där? Tyckte du står där men det var nog ett tag sen.
Birgitta
Jag har varit där två ggr den första i början av 90-talet troligen 1990 och den andra 2005. Platsen hade utvecklats en hel del under de här åren. Sista besöket var jag där i första halvan av juni månad som är betydligt trevligare än aug och mycket grönare. Parga har lite för mycket tingeltangel för att bli en riktig favorit hos mig. Jag föredrar mindre exploterade orter men Parga har sina pärlor. Mitt tips är ouzerian Meetings som är betyligt trevligare än den Janne rekommenderade i Aftonbladet

Av bekanta som varit där förra sommaren verkar Meetings hålla stilen. Mycket grekiskt med underbara tillugg till drycken. Det bästa bergste jag smakat och en underbar familj som driver stället. Mest greker när jag var där men jag tror att Lissi skrev att engelskmännen hittat dit. Har lycktas lägga in ett pat foton under min profil.

Gjorde ett resebrev från den sista resan till Parga med några andra där jag hade med ett par egentagna foton från området ovanför floden Styx men det resebrevet finns inte kvar. Huvudförfattaren som var en av de som jag vandrade med är sedan länge avstängd från forumet. Rekommenderas verkligen att vandra i den vackra naturen på lederna högt ovanför floden Styx. Vi hyrde bil och åkte även och tittade på en del andra platser som våtmarker och ett gammalt kloster som var under restaurering.

Jag bodde enkelt på Della med utsikt över den vackra olivlunden med de höga olivträden som är så karakterisiska för det här området. Rena meditationslunden.

Jag åkte också till Paxos och Antipaxos med båten Marco Polo en mycket trevlig dag. Besökte de hör öarna under 80-talet med en utflyktsbåt från Corfu så det var roligt att komma dit efter så många år. På Paxos köpte jag ett par örhängen som fortfarande är favoriter. Dyra moderna tllverkade av en känd grekisk smyckesdesigner som jag just nu inte minns namnet på.

Vandrade också mycket i närområdet där det finns mycket att se. Lichnos var mycket finare än Valtos och jag gillade också Sarakiniko och den högt belägna tavernan med en fantastisk utsikt över havet. Här åt jag friterade zuuchiniblommor och en underbar kycklingrätt men mat tips är ju färskvara.

Gillade också att ta en drink hos Christos nere på hamnpromenaden. Favoritställe för en trevlig präst från Parga.

Eva
Svara med citat