2011-08-02, 09:52
|
 |
|
|
Reg.datum: maj 2005
|
|
Sv: Annan väg till naxos, än göteborg-santorini-naxos?
Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping
12 timmar är väl okej ändå.
Om du flyger till Athen så blir ju båtresan närmare 7-8 timmar bara den. Plus att du ska ta dig från flygplatsen till Pireus. De flesta är kvällsbåtar så du är framme sent, typ midnatt. Annars Rafina eller Lavrio och då är det morgonbåtar vid 7-draget. Från Santorini går det båtar runt 12 och 16. Verkar ligga på 2-3 timmar.
Att byta båt på Paros eller var som helst kan du kolla runt lite själv på.
Santorinirutten är nog att föredra om man kollar på tiden som det tar.
Tiderna för hemresan bör man ju kolla också så man får en bra båttid som passar ens flygtid.
Annars så kan man ju hitta bra resdagar prismässigt och plussa på ett par tre dagar så kompenserar priset och resans längd för dom förlorade timmarna i restid.
Athenflyget borde vara billigare än Santorini men båtbiljetterna blir något dyrare istället för Athen.
Kanske tjäna en tusing på flyget och lägga 200 extra på båtbiljett.
|
Jag var nyss ner till Naxos och jag mötte upp andra resenärer på Naxos som åkte annan väg än jag. Själv åkte jag via Santorini och de andra via Aten. Att åka båt från Santorini tar 2½ timme och från Aten tog 4-5 timmar (visserligen med snabbfärja).
Flyg till Santorini alternativt Aten kan man få billigare via andra bolag än Apollo, Ving, Frittes. Norwegian kan man få billiga biljetter med direktflyg om man bokar tidigt. De har nog fler avgångar till Aten än Santorini. Sen finns de ju bolag som har mellanlandnngar i annan europeisk stad om man vill verkligen åka billigt. Fast då blir ju resan tidsmässigt längre.
|