Visa ett inlägg
Gammal 2011-07-13, 19:04
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Hellas er ikke noe stort vinland, i den forstand at de eksporterer tonnevis med vin ut i verden, men de senere årene har greske viner fått god anerkjennelse internasjonalt, vunnet priser etc.
Hvis man er villig til å betale mer enn 3 euro for en vin på supermarkedet, er det masse nydelige greske viner å drikke. Flere og flere vinprodusenter legger vekt på å lage gode kvalitetsviner i tillegg til de enkle bordvinene Hellas har vært kjent for, og det merkes.

Det som er spennede med Hellas er at det finnes en god del druetyper som bare vokser der. Selv liker jeg veldig godt hvitviner laget på assyrtiko-druen, som særlig dyrkes på Santorini - i det vulkanske jordsmonnet der. Det er klart at det gir særpregete viner, tørre, sitruspregete hvitviner med hint av mineral. Når druen dyrkes i annet gresk jordsmonn, blir den fruktigere, med fremdeles nydelig.
Moschofilero, som særlig dyrkes på Peloponnes, gir fyldigere, blomsterduftende men likevel ganske tørre hvitviner, er også en favoritt.
Agiorgitiko er en annen særpreget drue som også dyrkes mest på Peloponnes, som gir nydelige runde, smaksrike rødviner.

Jeg er ingen vinkjenner, men jeg elsker god vin, og synes det er spennende å prøve nye viner. Likevel er det de viner laget på de tre druetypene jeg har nevnt jeg oftest kjøper, fordi jeg har smakt så mye god vin laget på disse druene.
Svara med citat