Sv: Vad känner ni andra Greklandstokiga? :)
Personligen är jag inte besviken på det grekiska folket, men så har jag inte heller väntat mig något. De har en mycket svår tid framför sig och möjligtvis kommer de och övriga skuldsatta ländet i Europa att dra med sig oss andra också i turbulenta ekonomiska tider. Det finns ju ingen lösning på det egentligen. Skulden är helt enkelt så stor. Man får bara hoppas att de kommer att kunna rensa sitt bord på något sätt så att de kan fortsätta med nya tag, men det kommer att bli hårt och det kommer att ta en lång tid.
Var på Egina i juni och vi fick ordentliga kvitton (med undantag av två ställen där vi fick en skriven papperslapp) överallt. På hotellet fick vi kvitto på betalningen, på öl och annat som dracks i baren utan att vi frågade efter dem.
Kommer absolut att resa till Grekland igen, bara landet hålls någorlunda lugnt. Aten kommer jag att undvika de närmaste åren om det är möjligt.
Och nu citerar jag en av mina favoritförfattare: Göran Schildt, boken "Ikaros hav" (1957).
"Europa liksom Troja har undergått ett öde som man kan förbinda med mytens Ikaros: de har störtat därför att de flög för högt".
Har just börjat läsa boken, den är underbar, tack semester!
Anne
|