Visa ett inlägg
Gammal 2011-07-02, 17:09
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Decembervecka på Peloponessos?

Det var jo en god plan B

Det er ikke noe problem å finne hotell på Peloponnes i desember. I typiske "badebyer", som Tolo og Paralio Astros, vil mange hotell være stengt, men det er jo ikke slike byer man velger i desember uansett. I Nafplio, for eksempel, er ingen hotell stengt, så vidt jeg vet.

I fjellene kan det komme snø i desember, men det skjer sjelden før i januar/februar. Nevner det bare, slik at om dere vil dra oppi fjellene, er det greit å sjekke værmeldingen for sikkerhets skyld - leiebilen vil jo ha sommerdekk. Normalt kommer ikke kulden før i januar heller.
Husker ikke helt hvor dere har vært før, men landsbyene i Arkadia-fjellene er sikkert flotte i desember også, som Karitena, Dimitsana og byene rundt der. Kalavrita har en slags vinterstemning (var der i mars et år), hvor man kan få hotellrom med peis om man vil, og drikke "mulled vine" på en og annen bar.

Nordkysten av Peloponnes er kanskje den minst spennende av alle kystene, selv om det er noen hyggelige kystbyer der. (Vet jo at dere ikke trenger hvitmalte sukkerbithus og smale eseltråkk for å trives). Men det er ikke store variasjoner på nordkysten.

Det er også veldig fint å besøke "arkeologiske" steder i desember, for man har dem som regel helt for seg selv. Var f.eks. i Tirintha like utenfor Nafplio i fjor 28. november, og i Midea/Dendra i januar, og vi var de eneste alle tre stedene. Ganske spesielt og flott, faktisk.
(V gikk for øvrig rundt i shorts og T-skjorte i Tirintha, og spiste lunsj ute etter Midea/Dendra, så bra var været).

Reiserute? Tør ikke helt begi meg ut på det. Som sagt husker jeg ikke 100 % hvor dere har vært før. Og hva har dere lyst til å fylle desemberuken med?
Svara med citat