Sv: Vad känner ni andra Greklandstokiga? :)
Jag räknar mig inte till kategorin Greklandstokig, även om vi de senaste somrarna besökt grekiska övärlden.
Är inte ekonomiexpert, men tänker att Grekland inte skulle ha släppts in i EU med facit i hand. Lätt att vara efterklok.
Misstänker också att EU-pengar (inte bara i Grekland) går till en hel del ogenomtänkta "projekt" där lokala politiker och företagare skor sig. På lilla ön Schinoussa byggdes en stor väg FRÅN byn genom ön. Varför? Ja, det kanske fanns en plan med det...?
Uppenbarligen finns en stor klyfta mellan politiker och gemene man i Grekland. Vi talar om politikerförakt i Sverige, men det är en krusning på ytan.
Själv njuter jag av sommaren i Sverige och tycker det är skönt att vara hemma den vackraste årstiden av alla. Oavsett väder. Lyssnar på "Sommar", vattnar blommorna eller klipper gräset, renoverar huset och slipper bekymra mig över om båtarna till övärlden kommer att gå eller inte!
Men...
man ska nog inte enbart ha Aftonbladet och nyhetsbilderna som källa till hur det är i Grekland. En helg i Aten fungerar nog bra om man håller sig borta från Syntagmatorget. Och båten avgår förr eller senare. Vi hade en del strul förra sommaren när vi öluffade, men det var bara att gilla läget. Väl ute på öarna märktes ingen oro.
Allt löser sig. Värre för grekerna själva.
Eftersom jag inte är Greklandstokig har jag heller inget dåligt samvete för att jag "sviker" Grekland. Jag sviker lika mycket Spanien och Irland i så fall!
Sa till maken häromdagen:
"Nästa gång vi reser vill jag åka till ett land där de har riktigt gott vin!"
Aina
P.S. Tycker också det är skönt att debatten här på Kalimera blivit lugnare.
Senast redigerad av Aina den 2011-07-01 klockan 08:04.
|