Visa ett inlägg
Gammal 2011-06-30, 20:52
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Vad känner ni andra Greklandstokiga? :)

Citat:
Ursprungligen postat av Andriotissa Visa inlägg
Jag vill tillägga detta. Alla greker har någon gång låtit bli att betala moms. Alla är mer eller mindre skyldiga till en gemensam skatteflykt men det är politikerna som under många många år har låtit bli att stoppa denna skatteflykt därav underskottet samt såklart korruption, anställningar inom den statliga sektorn för deras släktingar (en av 10 arbetar inom staten!) osv osv.
Jag kan inte helt hålla med dig i din beskrivning av grekiska folket och politikerna som två separata grupper. Är det inte snarare så att ett demokratiskt land, som Grekland, har de politiker "man förtjänar"?

Här hemma i min absoluta närhet har jag 4-5 politiker jag känner väl. Allt från lokala lekmannapolitiker till någon som nästan nådde riksdagen, fördelade på i stort sett samtliga partier. Det här är helt vanliga svenskar med fel och brister men jag är faktiskt säker på att de har ett ärligt och oförvitligt uppsåt med sitt uppdrag (även om jag vet att det finns undantag även i Sverige givetvis).

Utan att egentligen veta något om Greklands politiska system undrar jag om det inte är så att ett samhälle som är genomsyrat av skattesmitarkultur, korruption och svågerpolitik röstar fram politiker av samma skrot och korn? Politikerna är med andra ord en spegel av samhället i stort.

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Hur känner ni andra?
Måste tyvärr säga att känslan för Grekland har svalnat. Vi har precis kommit hem från en resa till Prag och Österrike och kan konstatera att det finns väldigt många andra trevliga länder och platser att besöka. När man hör att det skriks glåpord av hat efter tyskar och andra nordeuropeer i Grekland, för att vi "tvingar på" dem sparpaket, är det svårt att tycka att man ska åka dit pga nån slags solidaritet. Vi talar alltså om det land i Europa som är och har varit den största mottagaren av EU-stöd.
Nu har vi en resa till Grekland i höst, som är bokad sedan länge, men hade vi bokat i dag hade det nog blivit nått helt annat land

Lars