Citat:
Ursprungligen postat av Arne
I samband med notan har vi överallt fått en flaska med Raki, ofta i kombination med något sött bakverk. Bakverket ok, men Rakin??
Enligt vårt förmenande är detta flygfotogen, en rent rysansvärd brygd som därtill är principiellt odrickbar. Vi gjorde ett överslag och fann att om vi sparat alla rakicentilitrarna vi erhållit under denna resa, då skulle vi kunna fylla en fyraliters plastdunk med denna vätska. Ok, kunde vara bra att hemmavid använda endera som spolarvätska eller kylarglykol. Ingredienserna torde vara högst desamma.
Kan det verkligen vara någon som tycker att raki är gott?
|
Jo, men det är skillnad på Raki och Raki! Till exempel så är Sifis Raki bland de bättre, lite drygt 20% (hans egen han har hemma håller 40%) och ganska "rund".
Prova någon gång att beställa in Raki som du betalar för, den håller ofta en annan kvalité än den "gratisversion" som bjuds - Sifis tillhandahåller dock samma oavsett om du köper eller om det är "bjudrakin" till desserten.
Som så mycket annat i delikatessväg (nåja) behöver man ibland lite tillvänjning. Själv behövde jag några år på mig innan jag kunde uppskatta surströmming - nu tillhör jag surströmmingsälskarnas skara (Cina är uppvuxen med den).
BoCina