Visa ett inlägg
Gammal 2011-06-25, 13:12
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005
Standard Sv: Lördag 25 Juni. Chania

Citat:
Direktbuss till Chania med avgång 12.00 och ankomst Chania 13.10. En behaglig färd i välkonditionerad buss till priset av 7,2 € pp.
Har biljettpriset höjts? Jag betalade 6,2 € för en månad sedan från Chania till Rethymno.

Citat:
Enligt vårt förmenande är detta flygfotogen, en rent rysansvärd brygd som därtill är principiellt odrickbar. Vi gjorde ett överslag och fann att om vi sparat alla rakicentilitrarna vi erhållit under denna resa, då skulle vi kunna fylla en fyraliters plastdunk med denna vätska. Ok, kunde vara bra att hemmavid använda endera som spolarvätska eller kylarglykol. Ingredienserna torde vara högst desamma.

Kan det verkligen vara någon som tycker att raki är gott?
Smakar gott kanske det inte gör, men det gör gott...

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det som jag i Grekland blivit serverad under namnet raki tycker jag påminner om grappa i Italien. Att inta det i stor mängd kan jag inte påstå att jag gillar, men i normalranson, dvs c:a 2 cl, efter maten som mat-smältare tycker jag är både smakligt och ändamålsenligt. Det jag i Turkiet intagit under namnet raki har alltid varit smakmässigt identiskt med den kära grekiska ouzon, dvs mycket gott.
Raki och grappa tillverkas båda av druvrester, så visst påminner de om varandra. Jag har aldrig smakat turkisk raki, men både den och den grekiska ouzon (liksom fransk Pastis) är ju smaksatta med anis, så smakmässigt borde det inte vara någon större skillnad. (Vårt svenska Nyköpings Brännvin har också en tydlig smak av anis och blandat med is eller lite vatten blir det en "svensk ouzo".)

//IngegerdN
Svara med citat