Visa ett inlägg
  #12  
Gammal 2011-06-19, 23:28
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Vi vill till Grekland!

Just detta med att det blir mindre folk på småöarna tror jag till en viss del har med färjetrafiken att göra. För några år sedan började det komma moderna snabba båtar som bara gick till de större öarna men de tog passagerarna från de långsammare äldre båtarna som gick in även på småöarna längs sin långsamma färd genom ö-världen. Det började gå enkelt att ta sej till och från de stora öarna via Pireus, till och med så enkelt så att man inte längre behövde hålla på att köra nattfärjor för att alla passagerare skulle kunna transporteras från punkt A till punkt B. Nu har de flesta äldre och billigare båtar blivit utkonkurrerade och priserna att åka har blivit betydligt högre (men restiden förkortas). För mej känns det som att det betydligt oftare krävs en övernattning i Aten på väg ut till eller hem från ö-världen. Det är alltså dyrare och omständigare att ta sej till de mindre öarna samtidigt som resenären har blivit bekvämare av sej. Genom denna utveckling lärs resenärerna om så att de tittar mindre på småöarna som får färre besökare, de blir då mindre omtalade som resmål och ännu färre resenärer kommer på att de vill resa till dem. Det känns precis som att jag skrev nånting runt detta för ett par-tre år sedan här på Kalimera då vi diskuterade de nya fina båtarna som Blue Star hade börjat trafikera med.
Då det gäller AI så får jag nu stå här med skammen, jag har ju som några säkert uppmärksammat kommit hem från min första resa som AI-resenär, visserligen blev det bara ett test på tre dagar. Jag har ännu inte sammanfattat min senaste resa, jag kommer kanske att göra det i en annan tråd här i forumet ännu i kväll om inte ögonen bestämmer nånting annat, det var hur som helst en annorlunda upplevelse.

Mvh Janérik
Svara med citat