Visa ett inlägg
Gammal 2011-06-18, 23:00
svenberg svenberg är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011
Standard Sv: aegean blue vacations

Halloj!
Dom ringde upp, tjejen sa att hon inte kunde hjälpa mig och hänvisade återigen om att jag har avsagt mig ångerrätten samt att dom informerade om oss när vi skrev på avtalet att det inte går att ångra sig.

Kontaktade då Konsument Europa igen för att fråga vad det är som egentligen gäller när det kommer till ångerrätten osv.. Man kan ALDRIG förhandla bort en ångerätt oavsett hur mycket papper man skriver på, det är en så kallad "absolut rättighet".
Lagen som Grekland infört är dessutom tvingande, så jag har all rätt på min sida oavsett om Aegean hävdar att de följer alla lagar och direktiv.

Proppsade på att få tala med någon jurist eller hennes chef, men det fick jag inte.. Fick till slut prata med någon annan än "min kontaktperson" på Aegan.. Det blev hon som vi tecknade avtalet med - så återigen blev det hela harrangen med direktiv och lagar att prata om men denna gången på engelska (jag är väl inte den som slänger med fackliga uttryck på andra språk direkt) men jag fick ändå fram min mening. Efter ett par minuter så tyckte hon att det var tråkigt att jag valde att göra detta, men hon tackade än för sig och hoppades på att vi skulle höra av oss framöver om det blev intressant igen.

Nu tänker jag såhär - mitt samtal till dom är inte på något sätt rätt väg för att nyttja min ångerrätt utan jag ville bara informera dom om att jag kommer att skicka ett brev för att häva avtalet, dvs nyttja min ångerrätt. Kan hon bara insett att jag vägrade ge med mig, och sa "det låter bra, ha det bra och tack för samtalet" för att jag ska bli nöjd? Troligtvis. Vi får se vad som händer..

Jag har postat två rekommenderade brev (218 kr!), ett till kontoret i Aten och ett identiskt till kontoret på Rhodos. Både med mottagningsbevis. Jag var lite orolig att breven inte skulle komma fram i tid, så jag kontaktade Konsument Europa igen. De säger att jag har gjort det jag ska göra inom rätt tidsram, så Aegean kan inte komma senare och säga "det fick vi för sent".

Jag mailade även samma brev till dom, så att dom vet vad som kommer.

All dokumentation sparad, precis som Konsument Europa sa att jag skulle göra, och jag har gjort det inom rätt tidsramar, så det är bara att vänta och se vad som händer. Jag tänkte kontakta dom om ett par dagar och se om avtalet är hävt.

En tanke som slog mig och min fru är att dom är inte dumma, som haffar turister i början av sin semester - då hinner så mycket av "ångerrätts-dagarna" gå så att man hinner kanske inte häva det i tid. Men återigen, eftersom vi inte blev informerade om den lagliga ångerrätten så kanske vi har rätt till 3 månader? Jag har inte frågat Konsument Europa om detta eftersom jag klarar mig inom de 14 första dagarna.

Återkommer..
Svara med citat