Visa ett inlägg
Gammal 2011-06-17, 22:19
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006
Standard Sv: Patrick Leigh Fermor

Hvis jeg ikke tar helt feil, var det Leigh Fermor som oversatte Georgos Psychondakis' egen bok til engelsk. (The Cretan Runner). Dette er en bok som absolutt er leseverdig.

Jeg tenkte å besøke Psychondakis' grav i Asi Gonia i fjor høst, på en tur fra Chania til Sfakia, men var usikker på om veien over til Asi Gonia var egnet for en liten bil, så jeg spurte Michalis i baren på hotel Nontas. Han visste ikke, men pekte på en stamgjest i baren, en eldre herre med gjeterstav som var innom hver kveld, sammen med sin datter, og fortalte at de var fra området der. Han ropte over bassenget til dem, og jeg hørte Asi Gonia og Psychondakis, resten skjønte jeg ikke. Svaret kom, og Michalis fikk et litt merkelig uttrykk i ansiktet. "Psychondakis var hans fetter (kusin)" sa han nesten vantro. Jeg tror han funderte like mye som jeg over hvilke odds det var for at i en bar med 40 skandinaviske turister skulle jeg spørre ved midnatt etter en gresk krigshelt, og oppdage at hans kusin satt der med gjeterstav og røkte filtersigaretter, 88 år gammel. Jeg må si jeg frøs litt på ryggen. Det ble et sterkt møte, selv om han ikke kunne et ord engelsk. (Og hvis det var litt off-topic, ber jeg om unnskyldning)

Senast redigerad av JohnS den 2011-06-17 klockan 22:42.
Svara med citat