Sv: Tips Agia Marina 11-18/8!
Klart ni ska hyra bil! Jag bor på landet och pensionärskör oftast till och från jobbet här hemma, klarar jag att ta mig genom Heraklion klockan fyra en eftermiddag klarar ni att hitta ut ur Agia Marina och ut på småvägarna.
För det är egentligen bara inne i byarna/städerna det kan vara jobbigt, och då är Agia Marina i jämförelse ganska lugnt. Bara kör österut, sen kommer det en avfart ut på national road, och därefter är det lugnt.
Tips då: går direkt mot min ovanstående körhänvisning och råder er att köra västerut, genom Platanias. Så fort man tagit sig igenom där är det minst lika lugnt, och ni kommer till ett antal småställen som är betydligt lugnare. Sist av dem, innan Rodopouhalvön, är Kolimbari, som är min favoritby. Det ligger ett antal finfina restauranger nere vid hamnen.
Sen kan ni fortsätta västerut, till ovan nämnda Falassarna. Min favoritstrand, håller den faktiskt högre än den i mina ögon något överreklamerade Elafonissi. Den sistnämnda är fantastiskt vacker, men man måste gå en bit för att uppskatta det, i början är det packade-sillar-känsla över det hela.
Ni kan svänga söderut också vid Kolimbari, upp i småbyarna bland kullarna och olivlundarna. Polirinia ligger lite längre västerut, vid Kastelli/Kissamos, och är väl värt ett besök. En stillsam liten by med en praktfull utsikt.
|