Visa ett inlägg
  #24  
Gammal 2011-06-04, 09:30
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Peter, problemet är generellt.

Vet inte hur många butikslokaler i min stad som slagit igen, tomma lokaler överallt.
Hör dagligen om folk som får avsked från sina jobb, en svensk vännina jobbar på Vodafone i Aten där har de avskedat jag vet inte hur många hundra människor i våras.
Även hon och hennes man som oxå jobbar på Vodafone ligger illa till i höst.

Min man har ett litet byggföretag där det stått stilla sedan november, just nu har han haft 3 småjobb på 1-2 veckor. Hans syster fick kicken från sitt jobb för 2 månader sedan, jag kan rabbla upp hur många som helst som jag både känner och hört ryktesvägen.

Jag tror att på turistöar är det nog lättare under säsongen, jobb behövs på alla tavernor,
barer och turistshopar. Man har ju en viss stolthet oxå att inte öppna sig för mycket för turister och kanske en rädsla att inte skrämma iväg dem.

Greklands normalbefolkning, undantaget rufflarna, har fått sänkta löner på redan skitlöner, min man jobbar i dag för samma pengar som han fick när vi kom hit för 12 år sedan. Sälvklart måste även han sänka sin inkomst annars har ingen råd att anlita honom. Det blir alltså skitpengar som kommer in när han nu har fått de få jobben.

Vad som avgjorde för oss var att min dotter som är 16 år kom till oss och sa att hon ser ingen framtid för henne här, hon är väldigt duktig i skolan men med den bästa utbildning i Grekland är konkuransen så hård att hon tvivlar redan nu. Och jag tackar min gud att hon gått i svensk, grekisk och engelsk skola här. I den svenska skolan hon går i vet jag redan nu 2 andra svenskgrekiska familjer som flyttar upp i sommar, sedan finns det några här på Kalimera har jag sett.

Många även helgrekiska ungdomar söker sig till andra länder för att hitta jobb, så det är riktigt illa som du förstår.

Jag hoppas ialla fall att en dag kunna återvända till ett stabilare Grekland.