Visa ett inlägg
Gammal 2011-06-02, 00:35
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Jordskred 23/5

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
...och kanske vet vad som orsakade raset?
Men Hellen. Santo är en vulkanö. Dessutom med en vulkanöppning under vatten bara en liten bit utanför Calderan. 2 - 3 Km utanför ytterkanten av Santorini. Jag har för för mig den heter Columbia. Och den är aktiv! Så det är inte undra på att det finns microskalv och vibrationer där. Så med lite errosion och en liten vibration genom vattnet, eller i havsbotten, in mot Santorini kommer det ständigt att hända saker där!

Det var otur att de befanns sig där just då. Fel plats vid fel tillfälle... Otur helt enkelt. Men det kommer att hända igen!

Grekland ligger mitt i gränsen mellan två teutoniska plattor. Som rör sig. Det är ju därför det ständigt finns skalv i Grekland! Ibland lite större, oftast mindre... Och förr eller senare kommer det enligt många kunniga att inträffa något stort där. I morgon eller om 1000 år... Ingen vet...

Vi får väl åka dit och chansa... Oddsen är trots allt på vår sida.

Peter

Samtidigt hade kanske inte vulkanisk aktivitet något med att göra. Det kanske var 50 års, eller 500 års, sol och regnande som till slut fick den där lilla stenen som låste allt att krossas som därmed gjorde att alla blocken föll. Det är naturens krafter! Och hur ska vi förutse eller förhindra det...? Och bör vi det?

Det gäller att hålla sig undan. När det händer...

Senast redigerad av Peter den 2011-06-02 klockan 00:53. Anledning: Tillägg
Svara med citat