Jag och min fru är liksom du förtjusta i att fördriva dagarna på stranden. Det är en av flera anledningar till att vi gillar Karpathos som har härliga stränder enligt vår smak.
Stranden i Pigadia är enligt många en helt OK långsträckt sandstrand med lite inslag av sten. Den tillhör dock enligt min smak inte någon av öns bästa och skulle inte kunna locka mig till Karpathos. Men som sagt det finns flera andra toppenstränder.
Kommunikationerna till och från dem är dock inte av sådan omfattning som du efterfrågar. Buss går till några av dem, men då oftast bara en ut på förmiddagen (vid c:a 09.00 - 10.00) och en tur tillbaka till Pigadia på eftermiddagen (vid c:a 16.00 - 16.30).
Här är en länkt till en tidigare tråd i ämnet där ett foto av busstidtabellen visas.
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=19581
Den är från 2009 och har inget ändrats så är det som jag skrev ovan. En del av stränderna har endast bussförbindelse vissa dagar i veckan.
Restiden med buss till närmsta stranden utanför Pigadia är c:a 15-20 min Amopi (den turen är dock ofta överfull i högsäsong). Till Apela gissar jag att bussturen tar c:a 25-30 min. Till Achata tror jag inte att det går någon buss. Buss från Pigadia till Lefkos gissar jag tar 45-60 min.
Badbåt till stränderna har jag aldrig åkt. Det lär gå några, men jag tror att det är i stil med bussarna, dvs en tur ut på förmiddagen och tillbaka på eftermiddagen.
Ovanstående har resulterat i att vi har valt att hyra en skoter för transport till och från våra kära stränder på Karpathos. Därigenom har vi haft full frihet vad gäller tider, vilket oftast inneburit att vi varit på stranden på morgonen en bra stund innan bussen kommit, och varit kvar på eftermiddagen en stund efter att bussen hem har kört. Ofta tysta, stilla och sköna stunder! Så mitt tips blir .... hyr ett fordon!
Trevlig resa!

Mats