Visa ett inlägg
Gammal 2011-05-11, 22:37
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kultur inte fattigdom

Ryktesspridning eller inte men med mina egna ögon följde jag en kvinna som satt på gatan med ett barn i famnen och jämrade sig. Sent på kvällen i Platanias, plötsligt stiger grabben upp ur famnen och tar fram sin mobiltelefon och vandrar iväg och en annan grabb slinker ner i samma kvinnas famn. Skift gång kanske? Alla får tycka vad dom vill om tiggerier men det blir en aning beklämmande, för på något sätt bryr jag mig om människorna. En gång var jag på besök i ett annant land långt från Grekland och där uppmanades vi att inte skänka pengar till tiggare om det inte var verkliga handikappade. Typ utan ben eller armar. Tanken var att alla skulle lära sig arbeta istället för att tigga. Alla barn i det landet fick en yrkesutbildning, väverska, svarvare, silversmed eller annat, men lärde sig fort att dom tjänade mer på tiggeri. Jag blir ledsen när jag ser att barn överhuvudtaget ska ha det så där, oavsett om det är verklig fattigdom eller föräldrar som tvingar ut dom. Jag går förbi utan att ge några pengar. Men som jag skrev så är känslan inte god. Säljer personen något, eller utövar en tjänst blir det en affär och det är helt ok om han inte dunkar rosbuketten i bordet då jag vänligt sagt nej tack. Vi får väl se i augusti hur tiggeriet är i år.
Myssa...