Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
...nyfiken på den (lilla?) orten Rothenburg, som jag aldrig hört talas om innan. Det verkar vara ett jättemysigt ställe av bilderna att döma.
|
Jaha. Så du tänker fortsätta resa i mina fotspår...

Rothenburg är en fantastisk liten ort. Det var en av de få Tyska städer som inte bombades under andra världskriget just för att den har sådant kulturhustoriskt värde. Det finns fortfarande en hel del kvar från Medeltiden med Ringmur, tredubbel på vissa ställen, och mängder med fantastiska gamla korsvirkeshus. Man kan gå långa sträckor runt staden uppe på ringmuren. Rothenburg ligger väldigt vackert också.
Förr var inte biltrafik tillåten över huvud taget inne i Rothenburg, man fick parkera utanför och gå in, men det har man tydligen lättat lite på nu.
En annan ort som påminner lite om Rothenburg är Celle som ligger ca 10 mil söder om Hamburg. Själva centrum i Celle är också medeltida med korsvirkeshus.
Om man är interesserad så är det trevligt att ta en biltur på ungefär en vecka och titta på Rothenburg, Deutsches Eck, S:t Goar med Loreleiklippan, besöka något vinslott mm. Det finns mycket att titta på och om man inte åker i högsäsong brukar det vara rätt enkelt att hitta övernattning på mysiga Gasthaus i orterna som ligger någon, några mil från Autobahn. De brukar inte kosta så mycket och har ofta god mat.
Men ska man göra en sådan resa, se till att sikta på rätt Rothenburg! Dvs ob Der Tauber. Det finns nämligen ett Rothenburg till! Jag har för mig det heter an Der Oder, men jag är inte säker.
Det är något jag verkligen rekommenderar om man vill komma iväg lite men ändå inte vill åka till Grekland. Och det är ju så enkelt för oss här nere i Sydsverige...
Peter