Visa ett inlägg
Gammal 2011-05-08, 03:30
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Väderrapport 2011

Jag jobbar och sliter, med osedvanlig glädje, och ni planerar er semester. Själv undrar jag var i helsike JAG ska semestra om ekonomi och tillfälle ges, Galatas kan jag utantill, Platanias även det och Agia Marinas bästa matställen är stängda när turisterna överger Chania för vintern. Karpathos? Betala för olivplockning som jag sköter gratis på egen mark? Peloponessos? Och uppsöka avgiftningsklinik på grund av goda vänners dryckesvanor? Sverige? Campa i ett torkrum i Härnösand? San Diego - Nej, det har jag inte råd med än på ett år. Det får bli de vanliga dagliga 15-minuternas semester på stranden i Stalos.

Nu kommer det dröja en stund innan jag badar frivilligt och nykter. Idag hade vi, som utlovat, sol och (i mina ögon) medioker värme. Så snart solen dalade rullade havsdimman in över Chania-kusten, jag och mina kollegor önskade oss vantar, turisterna snodde in sig i varma badlakan, spindlarna drog i ide och vi frös! Chefen är avvekt virke, eller omtänksam, och drog på värme på AC'n - vi gnuggade händerna under utflödet. Mestadels ensama i butiken drog vi historier, antastade turister med dumma frågor och önskade oss hem under varma filtar. Jag önskade mig rik nog för en helnatt på Abellopas, med hemkört vin och deras ljuvliga braskamin.

Det blev varken hackat eller skuret. Vi stängde, åkte hemåt och jag värmde mig (i +21 graders inomhusvärme) med fleecepyjamas och ett halvkilo rött. Grekisk musik hjälper själen, tanken på vad man måste betala för att lära dansstegen kyler av igen...

Enligt vår vädersajt ska även morgondagen bjuda sol och värme. Pool eller strand för den ledige - men om man vill undvika värsta "grekrusningen" på strandtavernan äter man uppe i bergen... Måndagen spås tilltagande vindar och tisdagen regn. Resten av nästa vecka ska bli blåsig och kylig (åter med mina kylslagna mått mätt).

Vad gör man då om det regnar eller blåser? Man gör som en ledig grek! Sover länge, äter långfrukost på en mysig taverna. Tar en tur runt ön ovh avslutar med god lammiddag uppe i bergen. Inga greker med förståndet i behåll äter vid havet om det blåser kallt eller regnar.

Nu ska jag sova så jag orkar jobba imorg.. Idag...

Turister gillar vakna och alerta butiksbiträden - Själv gillar jag att hålla mina kollegor på gott humör

Fortfarande; Varma skor, strumpor, tröjor och jeans för kvällsbruk. De som strosar runt i shorts/kortkort utan "ståpäls" förtjänar medalj.

//Kikh
Svara med citat