Visa ett inlägg
Gammal 2011-05-05, 22:28
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Väderrapport 2011

Igår eftermiddag vände vindarna till det värre och temperaturen sjönk från +30 till ca +18. Det kändes i märg och ben att vinden kom från nordväst och för ett ögonblick trodde alla att vi skulle få regn. Regnet kom av sig, turisterna lindade in sig i varma koftor och jag drabbades av en plötslig förkylning. Här har man klarat hela vintern utan en endaste bacill, och när sommaren är på gång ska man ha hackhosta och igengrodda bihålor...

Idag på morgonen var det tveksamt grått och ordentliga vindar, men det klarnade upp under dagen, och även om det inte var stekhett så var det behagligt. Solen sken, turisterna badade eller gjorde Chania, jag stannade till sängs så länge som möjligt. När jag styrde kosan mot Platanias var det med halsduk och skinnjacka under armen och en stor burk Alvedon i väskan. Tursamt nog var det behagligt väder ända fram till niosnåret, då kom fukten från havet inrullande över byn och jackan åkte på.

Nu är det natta, butiken är stängd för kvällen och jag sitter hemma i pyjamas med en kaviarmacka i handen. Vindarna mildras oftast kvällstid, och bara de frusnaste turisterna drar på sig långbent och jacka. I kristider blir kjolarna kortare och ljushylta flickor skapar kaos i trafiken, på sin väg mot Platanias nattliv. Om jag drog på mig något liknande nu skulle en lätt vaxning av benen dra hårsäckarna ur huden på mig. Hualigen så kallt!

Kalles kaviar ropar mitt namn och sen är det läggdags. Imorgon ska jag försöka fotografera valparna, 5 flickor och 2 pojkar, alla vid god vigör.

För er anländande turister spås det regn under fredagen, men återstår att se.

//Kikh
Svara med citat