Ämne: Rökförbudet
Visa ett inlägg
Gammal 2011-05-04, 23:34
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Rökförbudet

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Precis så funkar det! Askkoppen är då ofta en hög burk med lite vatten i botten. En ny uppfinning här i Grekland skulle jag tro. Japp...rökare får också betala dyrt om det kommer en kontrollant, inte bara tavernaägaren! Yanna
En blomvas, kaffekopp eller dylikt oskyldigt har också fungerat. Så vitt jag hört är böterna €50-€500 för besökare och €600-€1200 för näringsidkaren. Bötesbeloppen bestäms utifrån huruvida rökaren påverkar sin omgivning och hur många gånger han/hon bötfällts. Just nu diskuterar vi ett påstått "rökförbud" i egen bil. Jag hävdar på tjurigt svenskt manér att man INTE kan bötfälla personer som röker med barn i bilen, eftersom insidan på egen bil är privat domän. Har Sverige infört böter för de som röker i bilen när de färdas med barn? Fan tro att Grekland på något sätt skulle vara tuffare än Sverige...

För ytterligare information kan nämnas att ett flertal barer och restauranger i Chania har infört totalt rökförbud. Sen räknas det även på antal sittplatser och vilken typ av gäster man har. Om flertalet gäster röker, eller enbart ett fåtal befinner sig i lokalen, ses det mellan fingrarna i större utsträckning. På ex Steki, mitt favorithak, är lokalen uppdelad i två delar avskiljda med en vägg. Eftersom toaletten befinner sig i den större delen och köket i den mindre får vi oftast röka i den senare.

//Kikh

//Kikh
Svara med citat