Citat:
Ursprungligen postat av Yanna
Precis så funkar det! Askkoppen är då ofta en hög burk med lite vatten i botten. En ny uppfinning här i Grekland skulle jag tro.  Japp...rökare får också betala dyrt om det kommer en kontrollant, inte bara tavernaägaren! Yanna
|
En blomvas, kaffekopp eller dylikt oskyldigt har också fungerat. Så vitt jag hört är böterna €50-€500 för besökare och €600-€1200 för näringsidkaren. Bötesbeloppen bestäms utifrån huruvida rökaren påverkar sin omgivning och hur många gånger han/hon bötfällts. Just nu diskuterar vi ett påstått "rökförbud" i egen bil. Jag hävdar på tjurigt svenskt manér att man INTE kan bötfälla personer som röker med barn i bilen, eftersom insidan på egen bil är privat domän. Har Sverige infört böter för de som röker i bilen när de färdas med barn? Fan tro att Grekland på något sätt skulle vara tuffare än Sverige...
För ytterligare information kan nämnas att ett flertal barer och restauranger i Chania har infört totalt rökförbud. Sen räknas det även på antal sittplatser och vilken typ av gäster man har. Om flertalet gäster röker, eller enbart ett fåtal befinner sig i lokalen, ses det mellan fingrarna i större utsträckning. På ex Steki, mitt favorithak, är lokalen uppdelad i två delar avskiljda med en vägg. Eftersom toaletten befinner sig i den större delen och köket i den mindre får vi oftast röka i den senare.
//Kikh
//Kikh